01 Február 2023
Vedomie inicianta
Heinz Grill učí v rámci iniciačného školenia ako prvé posilnenie duševného života. Sústreďuje sa predovšetkým na posinenie síl koncentrácie na objekt. Objekt môže byť materiálny alebo nemateriálny. Najčastejším objektom, na ktorom sa adept má cvičiť je čistá myšlienka.
Rozdeľuje základné cvičenie na tri fázy:
- fáza koncentrácie, teda intenzifikácie
- fáza preduchovnenie, teda meditácie
Aktivizácia myslenia a cítenia až do stupňa, kedy sa z myšlienok a cítení stávajú živé bytosti, je predpokladom ďalšieho postupu na ceste k iniciácii. Rudolf Steiner stavia toto posilnenie duševných síl celkom na začiatok školenia vedomia budúceho zasvätenca - adepta iniciácie. A čo ďalej?
Ďalším krokom je naučiť sa vedomie vyprázdniť. K tomuto kroku sa odhodláme až po tom, ako sme celou silou posilnili svoj duševný život, myslenie v zmysle mocného rozvíjania obsahu myšlienky a z nej následného rozvinutia cítenia. Toto všetko, čo sme tak mocne rozvinuli, teraz vtomto kroku oslabíme, dokonca až celkom na nulu a vytvoríme takto prázdne vedomie.
Celou predošlou školiacou činnosťou sme posilnili aj vôľu, a tak v tejto fáze v stave prázdneho vedomia by sa nemalo stať, že by sme zaspali, ako by to bolo bez zmieneného školenia. Ostávame bdelí. Čo sa stane?
Keďže do vedomia nevstupuje činnosť zmyslov, ako je tomu bežne, zmyslový svet utíchne, ani nijaké myšlienky alebo cítenia do vedomia nevstupujú, tak do zosilneného a prebudeného prázdneho vedomia sa namiesto zmyslového sveta ihneď nasunie svet nadzmyslový, skutočný duchovný svet. Prázdne vedomie sa stáva akoby oknom do duchovného sveta.
Podľa toho, na aký objekt sme sa v prvej fáze koncentrovali, tým smerom je orientovaný lúč pozornosti a to, čo napokon začneme z nadzmyslového sveta vnímať je práve duchovná bytosť zvoleného objektu. Samozrejme, zo zmyslového objektu alebo z obyčajných predstáv už vo vedomí nie je nič. Vedomie prešlo vyprázdnením od všetkého zmylslového a intelektuálneho prachu. Všetky zmyslové vnemy, úvahy, predstavy z fázy konsolidácie aj z fázy koncentrácie necháme vyprchať, odplynúť, odletieť alebo vybublinkať ako bulinky z minerálky.
Do duchovného sveta bežne vstupujeme počas spánku. Lenže keď nemáme vytvorené orgány na vnímanie niečoho v duchovnom svete, tak vzhľadom na tento svet spíme. Cvičeniami z prvého kroku si požadované orgány vytvárame. Pri bežnom dennom vedomí neustále je prítomný aj duchovný svet, lenže ho nie sme schopní vnímať, voči nemu sme v stave spánku. Zosilňovaním duševných činností, koncentráciou síl sa posilňuje aj vôľa, ktorú môžeme použiť na to, aby sme sa stali bdelými aj vzhľadom na svet duchovný.
Rudolf Steiner nazýva tento stupeň prebudenia sa vzhľadom na duchovný svet počas riadneho bdelého vedomia denným snívaním. Znamená to, že k obvyklému predmetnému vedomiu pribudne vedomie vnímajúce aj to, čo bežne človek nevníma, čo tu je neprestajne prítomné, ale voči čomu sme v bežnom stave vedomia spiaci. Uvedené cvičenia natoľko posilnia vnútorné sily duše a bdelosť, že aj po vyprázdnení vedomia od vnemov zmyslového sveta, od všetkých myšlienok a cítení, nezaspíme, ale prebudíme sa do vedomia duchovného sveta.
Na to, aby sme vošli do duchovného sveta správne a skutočne mohli neskreslene vnímať, potrebujeme ešte ďalšie cvišenia ...
pokračovanie .... doplníme