|
25 November 2025
Vtelenie Ahrimana – časť 1.
Článok Heinza Grilla uverejnený 8. novembra 2025 na jeho stránke
po nemecky: https://heinz-grill.de/ahriman-inkarnation-angst/
Všeobecné stanovenie pojmov
Zatiaľ čo katolícka cirkev vo svojej ekleziológii menuje iba diabla, duchovná veda, ako aj východné náuky, rozoznávajú rôzne pokúšajúce bytosti s rozličnými dávnymi menami. Ahriman je figúra, ktorá prvýkrát vystúpila v perzskom období a bola označovaná ako Angra Mainyu. Je to temná, rozrušujúca mocnosť, pokúšajúca človeka, prejav protirečenia voči dobru svetového stvorenia, odporca, akýsi protivník ľudskej dôstojnosti.
V Antropozofii Rudolf Steiner nanovo zaviedol slovo „Ahriman" a označil ním vo všeobecnosti protivníka s naviazaním na smrteľné zmysly a na fyzickú skutočnosť. Známa rezbárska socha od Rudolfa Steinera demonštruje ahrimanskú podstatu so značne degenerovanou fyziognómiou, s hlavou hore veľmi širokou, s bradou veľmi úzkou; chcel tým ukázať, že tento odporca ducha disponuje vysokou, dokonca najvyššou inteligenciou. Zatiaľ čo luciferské pokušenie, ktoré predstavuje skôr tendenciu prchania od sveta, je v drevenej figúre znázornené smerom nahor, Ahriman, uväznený vo vlastných obmedzeniach, sa ponára do hlbín jaskynného života. Odporca pôsobí akoby bol zakorenený v podzemnej ríši stvorenia sveta.
Od Rudolfa Steinera existujú výpovede, že táto bytosť pokušenia sa čoskoro vtelí alebo že to už nastalo. Nie je preto udivujúce, že rôzne antropozofické kruhy a inštitúcie špekulujú o tom, kto je touto pokúšajúcou silou, v akých podobách sa prejavuje a ako ju možno identifikovať. Najrôznejšie špekulácie sa však javia veľmi nejednotné, pretože nemožno s istotou povedať, či sa vtelenie Ahrimana týka jednej osoby, alebo či zahŕňa celé skupiny ľudí. Niektorí tvrdia, že umelá inteligencia je priamym prejavom Ahrimana, iní zase definujú osoby, ktoré spĺňajú fyziognómiu Ahrimana a charakterové správanie so všetkými amorálnymi prejavmi, aké len existujú.
Východná filozofia diskutuje veľmi málo o príchode pokušiteľa vo viac či menej zjavnom osobnom prejave. Skôr sa zameriava na pozitívne vysvetľujúce modely. Prejav toho negatívneho ju zaujíma menej, zatiaľ čo zjavenie avatara, záchrancu ľudí, ktorý povýši dobro a zlo potrestá, sa stáva stredobodom pozornosti.
yada-yada hi dharmasya glanir bhavati bharata
abhyutthanam adharmasya tada 'tmanam srjamy aham
Vždy, keď na Zemi dochádza k rozpadu dharmy a prevláda bezprávie, zrodím sa zo svojej podstaty.
(Bhagavad Gíta, kapitola IV, verš 7)
V tomto zmysle je východná kultúra menej obsadená strachom než západná duchovná veda, čo sa možno v slabšej podobe prejavuje aj dodnes.
Koho antropozofia identifikuje ako Ahrimana?
Najskôr je to umelá inteligencia, ktorá je hodnotená ako plný nápor ahrimanského pokušenia. Iní zase vidia v Putinovi a v Rusku prejav zla, ktoré chce v plnom rozsahu uplatniť svoje svetové dobývacie ťaženie, a preto predstavuje obraz zajatia sveta. Zase iní označujú moju osobu za stelesnenie Ahrimana a v mojom učení aj v celom mojom vonkajšom vzhľade vidia činnosť podvracania antropozofie. Z tohto dôvodu je vraj potrebné informovať o tom všetkých antropozofov a zakázať mi vystupovať na všetkých úrovniach, ako v antropozofovických kruhoch, tak aj vo svete. Túto výzvu podporuje menší počet antropozofov a v rôznych čitateľských krúžkoch a inštitúciách sa šíria informácie, ktoré sa k tejto požiadavke hlásia a na ochranu svojej vlastnej integrity sa podieľajú na scenári môjho vylúčenia.
Kde však skutočne žije ahrimanská bytosť? Aké mechanizmy používa, aby pristúpil k človeku a zvrhol ho do jeho jaskynného bytia? Pre toto pozorovanie je potrebný starostlivý popis a analýza psychických pomerov, v ktorých sa vedomie pohybuje so všetkými podprahovými súčasťami. Špekulácie, ktoré dnes všeobecne panujú o výskyte Ahrimana, spôsobujú deformáciu človeka, neriešiteľné polarizácie a v konečnom dôsledku dokonca násilné vzorce reagovania. V tomto zmysle antropozofia, žiaľ, vyvoláva viac strachu, než aby v skutočnosti objasňovala hlbšie okolnosti a ich logické súvislosti. Strach, ktorý už prenikol do najhlbších článkov antropozofov a mnohých ďalších, navonok generuje celú sériu iracionálnych iniciatív, ktoré v konečnom dôsledku vytvárajú situáciu, ktorá zatvára všetky dvere k skutočnému poznaniu a duchovnej pravde.
Týmto spôsobom osoby, ktoré z osobných dôvodov zneužívajú antropozofické formulácie Rudolfa Steinera, spúšťajú lavínu psychickej iracionality a uvaľujú mnohých ľudí do priepasti beznádeje.
V nasledujúcich príspevkoch bude zvýšenou mierou poukázané presnejšími popismi a údajmi na vtelenie Ahrimana a jeho spôsoby pôsobenia. Vyžaduje si to skutočne hlboko založenú a odbornú výskumnú prácu, ktorá dokáže skutočne vysvetliť okolnosti.

Diabol dnes často vystupuje v takejto postave ako šarmantný pokušiteľ.
Kresba: Andrea Parteymüller-Gerber

Existuje však ešte jeden emocionálny pokušiteľ.
Kresba: Angelika Gigauri

Strom ginko na jeseň. K prírode nemá Ahriman prístup, ale do človeka a jeho pudov môže nájsť vstup.

Ahriman mocne žije v jeho vlastnej telesnosti.

Ahriman neustále druhého uchopuje, nedokáže ho nechať na pokoji.













