meditácie

články

22.11.2024 o 16:16

 

Joga je viac než ásana.

 aktuálne cvičenia:
Liečivé zmyslové vnímanie

 

Nechceme Vás učiť a vnucovať Vám náš obraz sveta a človeka, chceme vo Vás podnietiť sily a schopnosti, ktorými si Vy sami vytvoríte pravdivý obraz o sebe a o svete.

aktuálne témy:
Zdravie - Logika a zákony 

manas, buddhi, átman

Zdravie – Logika a zákony – XVI

Depresia

Článok Heinza Grilla uverejenený 13.12.2024 
na jeho stránke po nemecky: https://heinz-grill.de/depression-organe-gott/

Pri obraze depresie sa od dotyčného človeka vyžaduje celkom zvláštna aktivita Ja. Pocit ťažkopádnosti, zúfalstva, únavy a chýbajúci záujem o život - pokiaľ sa o tom hlbšie uvažuje - sú skutočne z tela vystupujúce citové vnemy. Prečo to ako gejzír tryská z tela? Nie sú to často vonkajšie spúšťače, ako sú zlyhania v partnerských vzťahoch alebo urážky, ktoré prenikajú nespracované do orgánov a vyvolávajú v človeku skľúčený postoj k životu? Hoci sú depresívne nálady a dokonca dlhšie pretrvávajúce depresívne fázy vždy vyvolané vonkajšími vplyvmi, napriek tomu sa reakčný stav rozvíja z telesných orgánov. Mrzutosť pečene napríklad vystupuje do vedomia a rozlaďuje ho všemožnými zahaľujúcimi záťažami.1 Nechuť k životu teda vychádza z hĺbky tela a zmocňuje sa všetkých zmyslových procesov a napokon aj všetkých prirodzených pocitov, čo ešte závažnejšie rozlaďuje prežívanie.

 

 

 

Pečeň je v dobrom stave v tele činná svojou formujúcou silou. No ak je oslabená, môže zaťažovať vedomie smerom nahor a zapríčiňovať depresívne nálady.

Jednou z hlavných neviditeľných, ale predsa stále prítomných príčin depresie je vlastná závislosť od určitých ľudí alebo od vonkajšieho pocitu úspechu. Pocity človeka sú preťažené, sklamané a nakoniec vyčerpané. Presnejší pohľad do psychiky depresívneho človeka však ukazuje, že je v ňom prítomný určitý strach zo slobody a často aj citová závislosť, ktorá sa zvyčajne začína v rodine a pokračuje aj v budúcich partnerských vzťahoch.

 

Prosebná modlitba väčšinou necháva človeka upadnúť späť do seba samého a takto podporuje depresívne sklony.

Veľmi často sa v prípadoch depresie objavujú zvláštne náboženské ambície, ktoré postihnutý produkuje v akejsi závislosti. V predstavách dotyčného sa Boh javí ako nedosiahnuteľná bytosť alebo nedotknuteľná inštancia, ktorú môže človek prijať len v dobrej viere, a preto sa musí pasívne a oddane podriadiť osudu. V depresívnych fázach je takmer vždy badateľné ochromenie pohnútok a vôle, čo je okolnosť, ktorá vedie ku kolobehu závislostí od iných ľudí a možno aj od rôznych autorít v spoločnosti. Avšak v stave trudomyseľnosti je náladová myseľ obzvlášť náchylná modliť sa a očakáva pomoc od domnelej vyššej inštancie vo vzdialenom nebi. Ak modlitby nie sú vypočuté, a to je takmer vždy, choroba nadobúda chronický charakter. Človek sa potom mnohonásobne pripútava k takzvanému dobru a potom ne oplátku konštatuje, že na svete je veľa zla. V dôsledku toho však v skutočnosti nenachádza to dobré, v živote je konfrontovaný s najrôznejšími protivenstvami a táto okolnosť ho často privádza do skľúčenosti. Kvôli liečeniu depresie by sa musel pojem Boha presnejšie preskúmať. Je to vyššia autorita, ktorá sídli v nebi? Alebo je to iba výtvor fantázie, ktorý môže zúfalým ľuďom poskytnúť ideologickú útechu v ich pozemskom vyčerpaní? Ani jedna z definovaných foriem - Boh ako vyššia, neopísateľná a nedotknuteľná bytosť, ani jeho zrušenie z dôvodu ideológie preludu - nemôže poskytnúť uspokojivú odpoveď. Preto je dôležité urobiť krok vo formovaní vedomia smerom k tomu, čo je vyššia alebo väčšia otázka bytia, ktorá môže posilniť ľudí vo všetkých smeroch práve prostredníctvom správnej predstavivosti a pohľadu na realitu.

Bledavka okolíkatá – Kvet rastliny je výrazom svetla. Cirkuluje v harmónii s vesmírom. Štúdium kvetín otvára zmysely pre hodnotné prírodné javy. Tento kolobeh svetla by mal prebiehať rovnako aj u ľudí prostredníctvom vedomého kontaktu.

Akokoľvek sa to môže zdať v mnohých životných situáciách ťažké, je predsa len potrebné dať tomuto zvyčajne tak nešťastne pomýlenému pojmu Boha konkrétnu a jasnú podobu, a to platí najmä pre depresívnych ľudí. Podriadenosť spôsobená nedostatkom vlastnej orientácie Ja a z nej vyplývajúce nesprávne formy oddanosti sú často problémom, ktorý treba prepracovať. Čo je to Boh, vyššia bytostná skutočnosť? Je to v človeku alebo mimo človeka žijúci vyšší článok bytia, neviditeľné, všade prítomné a prapôvodné bytie? Je to reálna myšlienka, ktorá stojí na počiatku každého stvorenia. Tak ako sa stavba začína nejakými myšlienkami architekta, rovnakou mierou celé stvorenie sveta žije z množstva myšlienok. Každý strom, každý kameň je vytvorený z myšlienky a tá je na počiatku svetelnou inštanciou. Človek prostredníctvom vedomia nesie schopnosť myslieť myšlienku a následne ju uskutočniť. Keď horolezec vymýšľa prvovýstup, jeho počin sa začína predstavou lezeckej trasy a nakoniec sa realizuje prostredníctvom rôznych aktivít. Ak by nebolo žiadnej myšlienky, človek by nikdy lezeckú cestu nevyliezol. V konečnom dôsledku ľudská bytosť žije vďaka jej schopnosti myslieť myšlienky a vhodným spôsobom ich uskutočňovať.

Na liečenie depresie potrebuje dotyčný v každom prípade vedome rozvinúť skutočný obraz Boha alebo, inak vyjadrené, reálny pojem myšlienky.2 Ani popretie toho, že myšlienka ako inštancia stojí na začiatku všetkej činnosti, ani poslušné uctievanie toho, čo sa pokladá za Boha v nebi, nemôžu poskytnúť východisko z nesúladu, ktorý vystupuje z orgánov a zmocňuje sa vedomia.

Z tohto dôvodu je možné depresívne epizódy niekedy veľmi dobre zvládnuť, keď dotyčný neupadne príliš do pasívnych pocitov, myslí predsavzatia pre svoj život a napokon ich vo svojom živote aj uskutočňuje. Pri modlitbách treba dávať veľký pozor - väčšinou sa vyslovujú v modlitbách iba prosby bez akéhokoľvek vedomia. Musí sa vychovávať naozaj jasný život predstáv. Vedomé vyvarovanie sa sťažovania a bedákania a súčasne uprednostnenie zmysluplných rozhovorov a prospešných aktivít sú cenné disciplíny, ktoré spravidla pôsobia vždy pozitívne. V chorobnej fáze depresie má nastať snaha, aby myšlienka bola veľmi dobre myslená a nakoniec následne uskutočnená. Človek by mal mať odvahu nerobiť sa závislým na svojich fyzických pocitoch, ale radšej sa venovať vedomým myšlienkam s obsahom a priviesť ich k rozpracovaniu.

Cítenie formy, ktorý poskytuje cvičenie, otvára počiatočnú novú perspektívu vedomia. Odvážny krok na jednej nohe a rozpínanie tela môže rozdúchať živé prúdenie, ktoré pôsobí antidepresívne.

Stručne možno teda zhrnúť: Človek neočakáva pomoc od Boha alebo niekoho cudzieho, ale každý deň si vytvorí plán, stanoví si ciele a večer skontroluje, či ich skutočne zrealizoval. Musí sa učiť stávať sa nezávislým od depresívnych pocitov a venovať sa zdravým aktivitám. Mal by sa stať nezávislým od úspechu alebo neúspechu.

Poznámky:

1 „Mrzutosť pečene" je výraz pre to, že v orgánoch, videné ezotericky, sú uskladnené všetky nevedomé zážitky, nálady a dojmy a podľa stavu orgánov sa zrkadlia do vedomia, prípadne na nervový systém. O význame ľudských orgánov pre vedomie sa píše aj v knihe: Bytostné tajomstvo duše, Orgány človeka, ich súvislosť s dušou a možnosti spirituálne orientovaného budovania vedomia.

2 Rudolf Steiner v prednáške v roku 1913 v Prahe hovoril o nevyhnutnosti rozšíriť svoje predstavy o Bohu: „Človek sa musí snažiť o to, aby svoju predstavu o Bohu prehĺbil, dá sa povedať aj: povýšil. Každá predstava o Bohu sa k Bohu iba približuje, žiadna ho nedokáže obsiahnuť. Ľudia rozprávajú napríklad o panteizme a teizme, akoby jedno vylučovalo druhé; v skutočnosti je ale človek oboje, lebo počas dňa je panteistom, v noci skôr teistom. Panteizmus znamená prežívanie Božstva činnéhho vo svete. Teizmus človek prežíva ako v jasnozrivom svetovom spánku, ako Božstvo bdejúce nad svetom. Človek sa nemôže spoliehať na dôkazy, ale „ten, kto sa usilujúc snaží, ten môže byť vykúpený". Človek len nemôže chcieť ostať stáť, mal by sa chcieť dostať nad akékoľvek stanovisko. Pravda je síce jedna, ale je rôznorodá v jej prejavoch."

Rudolf Steiner: Smrť a nesmrteľnosť vo svetle duchovnej vedy, GA 69d, s. 350

Zdravie - Logika a zákony   <  späť 

       Vyčerpanie a neobvyklé prekonávanie tela - XV.   <  späť    ---

---    vpred >  - XVII.