04 Február 2025
Zdravie – Logika a zákony – XVII. časť
Vynikajúca hodnota individuálne učineného rozhodnutia
Článok Heinza Grilla zo dňa 3. februára 2025 uverejnený na jeho stránke
po nemecky: https://heinz-grill.de/individuelle-entscheidung-padagogen-gesundheit/
Krátke články o zdraví, napísané minulý rok, niesli ako obsahové jadro myšlienku, že zdravie človeku neprivodí nejaká vonkajšia forma, liečivo, cvičenie alebo zvonku prichádzajúca energia, ale lieči ho jeho aktivita, ktorú vnáša do vzťahu k druhým ľuďom alebo k rozličným formám života. Výpoveď „kto lieči, má pravdu", pravdaže veľmi obmedzuje skutočné vnímanie a pravdu o podstate liečenia. Odborné liečiteľstvo si v každom prípade vyžaduje viac než používanie nejakej metodiky alebo narýchlo podávané lieky.
Rozhodnosť a záujem o vec napriamujú chrbticu.
Zdravá aktivácia tvorivého potenciálu človeka vedie napríklad k prirodzenému posilneniu chrbtice, lebo tá sa s každým rozhodnutím, ktoré ľudské vedomie urobí, zľahka napriamuje. Všimnime si jeden rozdiel, ak je niekto napríklad pedagóg a vstupuje do triedy. Pristupuje učiteľ k práci podľa svojich zvyklostí a hľadá čo najlepšie kompromisy, aby zvládol vyučovanie? Alebo sa rozhodne robiť svoju prácu a dokonca si vytýči ideál, ako by mohol učebnú látku prezentovať a aj jednotlivých žiakov príkladne viesť? Vlastné správne rozhodnutia vedú k okamžitej schopnosti vzpriamenia chrbtice. Postoj k práci len ako k plneniu úloh alebo naopak postoj s prijímaním rozhodnutí a s približovaním sa k pedagogickému cieľu s ideálnymi predpokladmi sú dve rôzne veci, ktoré však rozhodujúcim spôsobom určujú životné sily pre zdravie jedným alebo druhým smerom.
Učiteľ by sa nemal nechať prevalcovať tlakmi profesijného života, ale mal by sa každý deň rozhodovať o svojich cieľoch a predsavzatiach.
Môže sa stať, že nejaká učiteľka je po niekoľkých rokoch práce skutočne unavená a vykonáva svoju prácu už len ako ekonomickú a sociálnu povinnosť. Veľmi rýchle cíti pocity vyčerpania a telo následne signalizuje skutočnú únavu. Učiteľka počas vyučovacích hodín pozerá na hodinky a túži po záchrannom konci týždňa. Čas sa však v rámci vyučovania nekonečne vlečie a život má sklon k nezastaviteľnému plytvaniu. Napriek tomu, že nastal stav unaveného tela a pocitov, ktoré signalizujú, že všetkého je priveľa a človek už nedokáže zvládnuť deň s naozajstnou radosťou, mal by sa v tejto situácii predsa len vzchopiť k rozhodnutiu a posunúť svoj život na vyššiu úroveň záujmu s narastajúcimi cieľmi.
Cvičenie šikmá rovina – purvottanasana – znázorňuje hodnotu rozhodnosti, napriek ťažkostiam prekonať ich a podniknúť konkrétne kroky.
Pre nasledovnú dobu je veľmi dôležité prekonanie telesných pocitov a depresívnych alebo všeobecne strovených emócií. Pedagógovia už nemôžu očakávať, že školský systém im zodpovie otázky o zmysle vyučovania a výchovy, musia oveľa viac sami zostavovať učebné plány a dať pedagogickým procesom zmysel. Pre zdravie a pre jeho ďalšiu existenciu treba každom prípade treba rozvinúť odvahu k vedomému mysleniu ideálu a napokon k uvedeniu ideálu do praxe.
Pohľad a vedomé nadviazanie vzťahu pedagóga zanechávajú v žiakoch trvalý dojem.
Predstavte si, že ako pedagóg vojdete do triedy a minútu sa pozeráte na žiakov, bez rozprávania, bez oslovenia. Vzťah, ktorý sa teraz nadviaže pomocou zmyslov, vedie k nezvyčajnej aktivite. Po prestátí tejto napätej minúty pedagóg skonštatuje, že dnes bude veľmi intenzívne vypracovaná určitá téma. Pomôže tu otázka položená žiakom, aká téma asi prichádza. Takýmto a rozličnými podobnými prístupmi sa posilní vlastné vedenie a schopnosť vnímať jednotlivých žiakov.
V knihe „Signatúry planét a duševno-duchovný rozvoj v pedagogike" som uviedol mnoho podnetov, ktoré špecifickým spôsobom môžu priniesť obsahové vedenie do akejkoľvek odbornej oblasti, či už je to matematika, reč alebo iný odbor.
Pre upevnenie zdravia sa však javí ako dôležité, aby človek každý deň robil samostatné rozhodnutia o vyučovaní a aby pedagogička alebo pedagóg podľa toho cvičil svoje vodcovské schopnosti. Zdravé ambície s jasnými cieľmi môžu napriamiť chrbticu a vytvoriť lepší vzťah k obsahom vyučovania aj k žiakom. Rozhodnutie vytvára individuálne posinenie a odvíja sa od určitých cieľov, ktoré sú vedené k realizácii.
Pre všetky práce, ktoré človek dnes vnáša do sociálneho života, má veľmi veľký význam príslušné individuálne rozhodnutie. Rozhoduje o tom, či môže dôjsť k skutočnému pozdvihnutiu, alebo či jednotlivca zahltia systémy a všetky administratívne predpisy, nariadenia a požiadavky na výkon.
Zdravie - Logika a zákony < späť
Depresia - XVI. < späť ---
--- vpred > Liečivé účinky mora - XVII.