20 December 2023
10. septembra 2022
Meditačný obsah č.155:
Keď slobodne vykonané objektívne vnímanie blížiacej sa budúcnosti alebo všeobecne fenoménov súčasného diania spôsobuje uvoľnenie tvorivých síl, tak na druhej strane veľmi subjektívne vnímanie zaťažené emóciami a túžbami možno hodnotiť tak, že obmedzuje, zväzuje a dokonca ničí sily vlastného ja a tvorivé sily človeka. Ak chýba dostatočné, vedome zvolené a až k objektivite dovedené vnímanie, vedie to v ľudskom mozgu k výrazným odbúravacím procesom a to zvlášť vo vysokej miere v dnešnej dobe, lebo je obsadená sugesciami strachu a manipuláciami. O tejto súvislosti som písal v článku, ktorý je uverejnený na mojej stránke.1 Pre rozvíjanie procesov meditácie je priaznivé dôkladne si prečítať tento článok a opakovane ho reflektovať.
Pomocou procesov objektívneho pozorovania a logického tvorenia predstáv uvoľní cvičiaci skutočne krásnu, povznášajúcu a svetlú sféru. V tejto súvislosti Rudolf Steiner v knihe Teozofia hovorí o takzvanom duševnom svetle.2
Duševné svetlo vyžaruje spätne na človeka radostne a krásne. Pramení z objektívneho vnímania a vedome vykonávaného logického utvárania myšlienok.
Tieto meditačné vety, ktoré vyjadrujú pojem duševné svetlo, sa majú každý deň prítomne a aktívne myslieť. Ak sa toto robí vo vedome zvolenom vzťahu niekoľkokrát denne, - a objektivita vo vnímaní a formovaní myslenia so zmyslom a významom musí byť vždy vedome zvolená - cvičenec veľmi rýchlo zažije rozlíšenie, viveka, do seba konzumovaných substancií duše, ktoré potom, ak sa človek postaví životu príliš nevedome a nevenuje sa žiadnemu školeniu, nadobúdajú pohlcujúcu silu.
Ďalšie zdroje:
1) Heinz Grill: Poškodzovanie ľudského mozgu
2) Napríklad v Teozofii, kapitola „Duša v duševnom svete po smrti, s.81:
„Piaty stupeň duševného sveta je stupeň duševného svetla. Sympatia s niekým druhým tu už má vysokú platnosť. S týmto stupňom sú spriaznené duše, ktoré sa v priebehu fyzického života neutápali v uspokojovaní nižších potrieb, ale mali radosť a potešenie zo svojho okolia."
3) Podľa autora je duševné svetlo slobodné od himsa, od násilia a predstavuje už veľmi jasný stupeň ahimsa. Zatiaľ čo vo väzbách žijú rozličné tiene so svojím viac či menej agresívnym charakterom a indikujú na násilie, duševné svetlo tvorí slobodný dostupný stupeň stretnutia. Z tohto dôvodu Rudolf Steiner píše, že sympatia s niekým druhým už vchádza do platnosti.
meditácia č. 154 < späť zoznam meditačných obsahov vpred > meditácia č. 156