meditácie

články

22.11.2024 o 16:16

 

Joga je viac než ásana.

 aktuálne cvičenia:
Liečivé zmyslové vnímanie

 

Nechceme Vás učiť a vnucovať Vám náš obraz sveta a človeka, chceme vo Vás podnietiť sily a schopnosti, ktorými si Vy sami vytvoríte pravdivý obraz o sebe a o svete.

aktuálne témy:
Zdravie - Logika a zákony 

manas, buddhi, átman

17. septembra 2022

Meditačný obsah č. 156:

Rozvinutie schopnosti tvoriť vzťahy s prevažne objektívnymi a platnými procesmi vnímania si od jednotlivca vyžaduje ustúpenie alebo prinajmenšom prechodné opustenie doterajších úsudkov. Svetlo v duši, prípadne v uskutočňovaných zmyslových procesoch, preto nemôže byť vytvárané čisto z pudového chcenia. Ak napríklad niekto vyslovuje slová, že by chcel vytvárať svetlo, tak možno preto, že si spája svetlo s dobrom a tieň so zlom, utláča sám seba a nevyhnutne sa uväzní vo vlastnej povážlivej predstavivosti a bude vytvárať tiene.

Dobre vydarené vytváranie vzťahov sa dnes nedeje automaticky, lebo je to príliš silne a zákerne zaťažené sugesciami a omylmi. Cvičiaci sa musí každý deň doslova motivovať k tomu, aby jasným spôsobom nadväzoval vzťahy a musí prechádzať procesmi prinášania obetí u seba samého. Svetlo vytvorí aktivitou vstúpenia do vzťahu a súčasne zanechaním unáhlených odsudzujúcich úsudkov, asociatívnych pocitov a svojho pudového chcenia. V tomto zmysle je možné tiež hovoriť o skutočnej prezencii, ktorú jedinec vytvára pomocou myšlienky a pomocou vedome zvoleného nadviazania vzťahu.

Často však dochádza pri cvičení k chybe, že sa zanedbá tvorba myšlienky s obsahom. Cvičiaci napríklad pozoruje prírodu a chcel by ju vnímať objektívne. Vedome sa odpúta od pocitov sympatie alebo antipatie, ktoré v ňom v tom momente vystupujú. Jeho pohľad kĺže smerom k listom a stromom v prírode. Necháva na seba pôsobiť zmyslové dojmy. Aká myšlienka však sprevádza toto pozorovanie? Je pri pozorovaní prítomná nejaká zvolená a primeraná myšlienka alebo sa cvičiaci prenecháva iba zmyslovým procesom a čaká, kým nejaká myšlienka v ňom vyvstane?

V každom prípade si človek cvičiaci pozorovanie musí zámerne pribrať do cvičenia zmysluplnú myšlienku s obsahom. Môže si položiť napríklad otázku o pôsobení éterov, ktoré v prírode prevládajú. Osvojí si napríklad predstavu o tepelnom alebo svetelnom éteri a s touto myšlienkou sa vydá do procesov vnímania. Prostredníctvom tejto vedomej a dobre založenej myšlienky s obsahom, môže zvolené pozorovanie objektívne prospievať duševnému svetlu.

Takýmto spôsobom sa v nasledovnom týždni meditačná veta rozšíri. To by malo ďalej viesť k dobre podloženému poznaniu priebehu cvičenia.

Duševné svetlo žiari spätne na človeka a do okolia pozorovaného objektu. Je to krásne prebudené éterické svetlo, čo je vzkriesené prostredníctvom dlhšie udržiavanej myšlienky, ktorá má obsah a jasne stanovenú formu. Človek, ktorý toto cvičenie dostatočne a vytrvale vykonáva, oslobodzuje prírodné procesy a vytvára priaznivé éterické účinky. Vnímanie ostáva slobodné od vlastných asociácií a napokon výsledkom cvičenia je vyžarovanie so znamenitou dostupnosťou svetla, ktoré je spojené s uskutočňovanými a vedome udržiavanými myšlienkami, ktoré pri pozorovaní vstupujú do vzťahu.

Ďalšie zdroje:

1) Podľa toho, ako človek tvorí myšlienky a obsahové predstavy, tak prinesie svoju vôľu na cestu buď oslobodenia, alebo väzby. Arthur Schopenhauer napríklad o homo sapiens písal veľmi pesimisticky: „Človek je len zdanlivo ťahaný spredu, ale v skutočnosti je tlačený zozadu." Bez obetovania seba samého a odňatia svojich pudových sklonov alebo bez uskutočňovania vedomého procesu poznávania, ostáva človek skutočne posúvaný odzadu.
(https://www.youtube.com/watch?v=rLZqoXsyvp4&t=3011s)
Tvrdenie by sa dalo formulovať lepšie a bez pesimizmu:
Pomocou reálneho obsahu bude človek sám od seba pozdvihnutý a nie tlačený odspodu."

2) Autorova kniha „Meditácie" opätovne opisuje éterického Krista. Zmyslový proces, ako je vedený a naplnený obsahom, môže viesť k pomalému stotožneniu sa s cieľom zažiť Krista uprostred éterického vzkriesenia.

meditácia č. 155   <  späť   zoznam meditačných obsahov   vpred   >  meditácia č. 157