meditácie

články

21.6.2024 o 16:16

 

Joga je viac než ásana.

 aktuálne cvičenia:
Liečivé zmyslové vnímanie

Nechceme Vás učiť a vnucovať Vám náš obraz sveta a človeka, chceme vo Vás podnietiť sily a schopnosti, ktorými si Vy sami vytvoríte pravdivý obraz o sebe a o svete.

Zdravie - Logika a zákony VIII

Ťažkopádnosť, aktivita a uvedomenie musia byť v človeku na správnom mieste

Článok Heinza Grilla uverejnený dňa 10. júla 2024
na jeho stránke po nemecky:
https://heinz-grill.de/verdauung-aktivitaet-bewusstheit/
po slovensky: https://heinz-grill.de/sk/travenie-aktivita-uvedomenie/

Tento článok je pokračovaním predchádzajúceho.

V ľudskom tele sa nachádzajú tri bytostné kvality prírody a ľudského bytia, ktoré sú podľa starej filozofie sánkhja nazývané sattva, radžas a tamas. Ak sú tieto tri sily, ktorých názov sa dá podľa významu preložiť ako čistota, nepokoj a temná ťažkopádnosť, v priaznivom vzťahu, zvyčajne existuje dobrá psychicko-fyzická pohoda. Ťažkopádna nečinnosť by v najlepšom prípade mala pripraviť oddych a zotavenie. Nepokoj by sa v ideálnom prípade mal stať čulou dynamikou a čistota je zaručená vtedy, keď vedomie dokáže vykonávať najlepšie možné objektívne procesy vnímania a myšlienkové procesy.

Ten, kto sa zaoberá otázkami zdravia, si istotne všimne, že ťažkopádna nečinnosť, či malátnosť neznamená skutočný odpočinok a teda nemá hodnotu zotavenia sa. Dobrá činorodosť zas obvykle trpí neustálym nepokojom, nervozitou a jednostrannou túžbou. Horlivosť a zhon bránia rozvinutiu skutočne budujúcej sily pnutia. Napokon skutočná čistota, ktorú stelesňuje guna sattva, nepredstavuje nijaké extrémne formy, ale meria sa narastajúcim vzťahom, ktorý vedie k povznášajúcej radosti a z nej vyplývajúcemu dobrému zdraviu. Čistota sa spravidla vždy vyvinie z vedomého a bdelého vzťahu k téme, objektu alebo druhej osobe. Sú to teda tri sily, ktoré človek v skutočnosti musí vedome vytvárať: zdravý pokoj, podporujúca výkonná a pružná aktivita a senzibilné bdelé uvedomenie. Jednotlivec musí tieto formy nanovo vytvárať každý deň, aby sa mohli rozvíjať zdravé a budujúce životné sily.

 

Motorický systém má tendenciu prevládať pri geste uchopenia.

Napríklad guna sattva žije v dobrom nervovom systéme, ktorý je neustále pripravený na nové učebné kroky. Z fyziologického pohľadu sa tvorba synapsií v mozgu prejavuje dobrými procesmi vnímania, ktoré rozširujú vedomie a pomáhajú jednotlivcovi rozvíjať nové schopnosti. Podľa tejto filozofie sa skutočná čistota definuje vychádzajúc z vedomia, ktoré je označované ako „svetlo", ak je vo vývoji sprevádzané dobrými učebnými krokmi a dokonca aj impulzmi s narastajúcou morálkou. Guna sattva teda je založená na druhu a kvalite vedomia.

Formu čistoty, ktorá predstavuje princíp sattva, veľmi jednoducho objasní nasledovný príklad: Niekoľkodňová pôstna kúra alebo dobre zvolená špecifická diéta zbavuje cievy človeka nečistôt, odľahčuje trávenie a spravidla upokojuje srdcovo-obehový systém a preto vo všeobecnosti vedie k čistejšej kondícii celého pohybového aparátu. Pôstnymi kúrami alebo špecifickým výživovým plánom je možné docieliť veľmi čistú úroveň. Aktivita, ktorá sa však vytvára z vedomia prostredníctvom zmysluplných učebných krokov a ktorá do mozgovej kôry včleňuje nové synapsie, vedie k väčšej čistote, než je to možné držaním pasívnej diéty. Ak sa napríklad niekto naučí 10 jogových cvikov, ktoré predtým nezvládal ľahko a teraz ich privedie na dobrú úroveň, získa svetlejšie vyžarovanie a jeho mozgová kôra sa ďalej rozvíja. Dobre zvolená zdravá aktivita spojená so zaoberaním sa, ktoré rozširuje vedomie, robí človeka svetlejším a menej závislým od telesných vášní.

Je potrebné posilniť senzibilné nervy a podporovať senzibilitu, aby motorický systém neprevládal príliš silno.

Aby sa človek mohol pustiť do takéhoto vývoja svojho vedomia progresívneho a ochotného učiť sa, potrebuje ciele s jasnými predstavami a zmysluplnými, integrálnymi vzťahmi. Človek tak usporadúva pomery vyvstávajúcich žiadostí a nepokoja na zdravé, cieľavedomé aktivity. Silné radžas, alebo inak povedané, silná túžba, ktorá má napríklad významné sídlo v ľudskom žalúdku, a predstavuje súčasť trávenia, môže byť pudiacou silou pre zdravú aktivitu. Silný žalúdok, ktorý pomocou tvorby žalúdočných štiav dobre trávi potravu, dáva človeku silu sformulovať si ciele, ktoré siahajú do budúcnosti, alebo inými slovami, produkcia kyseliny chlorovodíkovej (soľnej) a celková tvorba žalúdočných štiav sa môže výrazne posilniť a zvýšiť, keď má človek veľkú túžbu dosiahnuť ďalekosiahle ciele. Radžas, sila, ktorá poháňa človeka vpred a ktorá je veľmi podriadená vôli, má miesto svojho východiska v aktívnych tráviacich orgánoch a tiež v orgánoch pankreasu a žlčníka. V tejto oblasti je radžas veľmi dobre usídlený a keď človek premieňa nepokojné fázy na cieľavedomú aktivitu, ukážkovo ho využíva.

Tretia dimenzia, ktorá zodpovedá tamas, taktiež žije v ľudskej prirodzenosti a sídli hlavne v hlbšom trávení, v oblastiach nevedomia. Všetky tie jemné procesy absorbcie, ktoré prebiehajú v tenkom a hrubom čreve, úplne unikajú vedomiu. Čím viac môže táto spodná oblasť látkovej výmeny ostať v pokoji, tým silnejšie a zdravšie sa rozvinie príjem bielkovinových látok, ktorý následne v pečeni vedie k individuálnej, presne vymeranej výstavbe bielkovín vlastnej pre telo. Pravdaže, treba poznamenať, že tak často sa vyskytujúca psychická pochmúrna malátnosť nie je skutočným stabilizujúcim pokojom, ktorý by však boli schopné poskytnúť budujúce sily.

Opísaným spôsobom vo vedomí, ktoré je objektívne a schopné učiť sa v starostlivom vzťahu, žije svetlý princíp bytia sattva. V strede, tam, kde prebiehajú aktívne, predovšetkým katabolické procesy látkovej výmeny - prudké zásahy enzýmov, sa nachádza princíp aktivity, z ktorej by mohlo vzniknúť nebezpečenstvo radžas, nepokoja, no teraz za prítomnosti sily pnutia tam prebieha usporiadanie. V hĺbke trávenia, tam, kde sa rozvíja temné nevedomie, tamas, sa môžu prostredníctvom vedome nastoleného pokoja rozvinúť rozsiahle fázy zotavovania.

Alkohol zvyčajne vedie k tamas, pretože utlmuje vedomie.

Pre zdravie je dôležité, aby sa človek učil stále viac a viac používať svoje vedomie prostredníctvom nadviazania správnych vzťahov k určitým témam, druhým ľuďom a dobrým ideálom. Ak toto aktívne, samostatne zvolené nadviazanie vzťahu chýba, vystupňujú sa dve spodné sily guny, buď radžas so svojou hyperaktivitou, alebo dokonca tamas, takže človek akoby upadol spätne nadol do svojho nižšieho trávenia a stane sa nekonečne malátnym. Jednotlivec preto potrebuje zmysluplnú fyzickú činnosť a ďalej tiež aktivitu tvorivého vedomia, ktorá posilní jeho senzibilné nervy.

Ruža v jasnom čistom stave.

Celkom jednoducho človek dbá na to, aby svojmu tráveniu doprial dostatočný pokoj, aby parasympatické nervy mohli prirodzene zasahovať a anabolické procesy mohli nerušene prebiehať. Potom je dobré zamerať pozornosť na vzpriamenie chrbtice od stredu, pretože katabolické procesy, ktoré majú tendenciu viac zodpovedať radžasu, takto získavajú prirodzenú dynamiku podporujúcu zdravie. Cviky na vzpriamenie zo stredu už boli prezentované a treba ich cvičiť znova a znova v každej fáze života, či už v mladom alebo staršom veku. Po tretie je napokon veľmi dôležité vedomé nadväzovanie vzťahu k čo možno najideálnejším témam, pretože ak toto chýba, človek môže znova upadnúť naspäť len do jednostranností.

Pri vädnutí je ruža v procese pomíňania a prechádza do malátnosti - hniloby a do zeme.

Pre zdravie je ďalej dôležité, aby všetky začaté cesty k cieľom, začaté projekty a predsavzatia viedli k zmysluplnému výsledku, pretože ak sa nešvár nedôsledného zaobchádzania s predsavzatiami stane zvykom, človek upadá späť do temnej malátnosti a straty Ja. Často sa u neho rozvinú depresie a stráca veľa životných síl. Zásada prijímať rozhodnutia, stanovovať si ciele ako predsavzatia, uskutočňovať ich a ukončiť ich rozumným spôsobom s dobrým výsledkom, je preto pre organizmus životných síl mimoriadne dôležitá.

V ďalšom článku budú uvedené jednoduché cvičenia vo vzťahu k trom bytostným kvalitám.

Zdravie - Logika a zákony   <  späť Tri bytostné stavy prírody (cnosti, čtry, vlastnosti) - VII. <  späť --- vpred >  Cvičenia - konkrétne a logické predstavy - IX.