18 December 2023
11. februára 2023
Meditačný obsah č. 177:
Podľa skúseností má duchovné školenie tendenciu k úniku od sveta a k stotožňovaniu sa so zdanlivo príjemnými, dobrými a takzvane nematerialistickými pomermi sveta. Žiaľ, podnikanie má počas celkovo ťažkej existenčnej krízy mimoriadne nepríjemnú a drsnú podobu. Starosti jednotlivca o to, ako by mohol zvládnuť svoju existenciu, si vyžadujú mimoriadne veľa času a práve, keď niekto stojí v živote nepriaznivo, má sklony utiekať sa do náboženských skupín. Chce uniknúť z tvrdej reality. Akákoľvek tendencia k úteku pred spoločenským životom alebo pred konfrontáciou s existenčnými otázkami v konečnom dôsledku znemožňuje spiritualitu.
Obraz, že mnohí ľudia sú tak zaujatí existenčnými otázkami a teraz nemajú čas na duchovnú orientáciu, stanovovanie cieľov a aktívnu meditačnú činnosť, sa naďalej vyskytuje veľmi často. Mnohí sa horlivo pretekajú, aby vyriešili svoje starosti s peniazmi a ignorujú duchovný obsah, ktorý sa naučili a ktorý by teraz mali aplikovať v najvyššom zmysle.
Rudolf Steiner veľmi výstižne napísal pre našu prítomnú dobu:
„V časoch, kedy dominujú sily úpadku, záleží na celom človeku, na rozhodnutí neplávať s prúdom, ani proti prúdu, ale v sebe a vo sfére svojho pôsobenia vytvoriť nové územie, panenskú pôdu."
Vytvoriť nové územie v žiadnom prípade neznamená utiecť do nejakej skupiny alebo sa odovzdať do postoja čakania, kým sa nezlepšia rozličné okolnosti života.
Pre meditáciu si zoberme nasledovné vety:
Dušu zamestnávajú starosti a nárokujú si, aby sa človek zaoberal ich automaticky situovanou témou. Je to bytosť, ktorá v tele spôsobuje neporiadok a s istotou zláka dušu do priepasti. Nevyhnutné je poznať túto formu bytia prítomnú v tele a vo vlastnej existencii. Vytvára pripútanosť, zmätok a nakoniec stratu duchovnej perspektívy. Neexistuje východisko, ako uniknúť realite tejto vlastnej ohrozujúcej alebo zmocňujúcej sa bytostnej postavy. Možno ju však rozpoznať ako cudziu zvodnú bytostnú postavu, ktorá sa stavia proti vývoju. Hoci je vo vlastnom vnútri emocionálne a intelektuálne usadená, predstavuje cudzorodý pól, akýsi útvar zacláňajúci duchovnú skutočnosť. Aktivita však teraz nastane kreatívnym, rozlišujúcim spôsobom a napriek starostiam a ich pohlcujúcej sile, človek kladie do popredia duchovný cieľ so životným plánom a konceptom dňa, aby radostne rozvíjal a uskutočňoval myšlienky.
Život je skutočne cennejší, než starosti o existenciu alebo, obrazne povedané, ako jedlo.1 S touto schopnosťou rozlišovať a so starostlivou cieľovou perspektívou, nasmerovanou do šírky, nemôže dôjsť k žiadnym stratám, ani zlyhaniam.
Meditácia môže byť vykonávaná presne v tomto poradí, veta za vetou, myšlienka za myšlienkou a ďalej môže nájsť praktické uplatnenie v živote prostredníctvom pozorovania. Jednotlivec, ktorý to robí, sa ľahšie naučí, ako optimálne hospodáriť so svojím zdravím, produktmi a všeobecne so svojím časom, ktorý má k dispozícii.
Ďalšie zdroje:
1 Evanjelium podľa Matúša, 6. kap, 25. verš
2 Ekonomika, ktorá je podľa Rudolfa Steinera priradená ku hlave, tvorí akúsi rámcovú kostru pre manas, pre prvé začínajúce duchovné Ja. Manas znamená toľko, ako schopnosť vlastného Ja, sebauvedomenie, ktoré všeobecne platným spôsobom oživuje myšlienky bez polarizácie a poškodzovania a spôsobuje ich účinnosť v živote. Tieto pracovné kroky vedú k takzvanému „usporiadaniu astrálneho tela".
(Pozrieť tiež napríklad rozličné výklady o astrálnom tele v knihe Heinza Grilla: Bytostné tajomstvo duše)
meditácia č. 176 < späť zoznam meditačných obsahov vpred > meditácia č. 178