25 August 2021
23. júla 2021
Meditačný obsah č. 96
Kde sa zdržiava moje prítomné vedomie?
V evanjeliu podľa Jána (1,38) učeníci kladú túto otázku svojmu majstrovi, kde prebýva alebo kde sa zdržiava svojimi myšlienkami.mKristus odpoveďou učeníkom „Poďte a viďte" nepoukazuje na nejaké fyzické miesto, ale im dáva úlohu duchovne vnímať a nazerať. Istým spôsobom povedal: „Pozrite sa na mňa a študujte moje nasmerovanie vedomia." Slová „Poďte a viďte" preto znamenajú hlboký pokyn pre školenie.
Vzhľadom na disciplínu meditácie sa javí ako významné, aby si cvičiaci veľmi starostlivo vydobyl schopnosť rozlišovania medzi vôľou, pocitmi a myšlienkovými obsahmi. Skoro vždy sa cvičiaci zdržiava viacej vo svojom vlastnom svete prianí a v známych pocitoch a vyhýba sa, ako mačka vode, dlhšiemu koncentrovanému udržiavaniu vedomia vo vyššej myšlienkovo konkrétnej rovine.
Prekročenie hranice od vôle a od zviazanosti pocitmi ku konkrétnej a čistej rovine myšlienok sa deje vždy prostredníctvom vôľového aktu rozhodnutia. Každá meditácia a každé nasmerovanie k spiritualite musí preto nastať denne z nového rozhodnutia. Ak toto rozhodnutie chýba a ak cvičiaci zotrváva viac-menej v tiesňach svojich telesných a príjemne pohodlných záujmoch a vo svojich obvyklých pocitoch, vôbec nedokáže dostatočne vykonať cestu na to nové miesto hodnotného myšlienkového obsahu. Cvičenie koncentrácie nakoniec potrebuje dlhodobejšiu výdrž a vždy nanovo nasadené opakovanie. Aj keď cvičiaci nepociťuje žiaden záujem o meditačný obsah, mal by sa v duši sám vychovať k vykonávaniu askézy voči sebe, aby dokázal spoznať a uskutočniť prinajmenšom prvú rovinu tvorby poznania z konkrétneho myšlienkového obsahu.
Nasledujúca meditačná veta podáva rozšírenie predošlej:
„Z tej oblasti, kde sa vedomie zdržiava konkrétne, cielene a dlhšiu dobu, rozvinú sa nové pocity a citové vnemy, ktoré sú pre dušu nosné a človeku poskytujú ochranu a silu." 1
Túto meditačnú vetu človek nesmie v žiadnom prípade použiť pre vlastný prospech. Cvičiaci by ju doslova mal dosiahnuť vo svojej vnútornej sekvencii pravdy.
Každá osoba spravidla dosiahne to, čo naozaj dosiahnuť chce. Vo všeobecnosti väčšina osôb dúfa v spirituálny pokrok a primerane k svojmu svetu prianí ho chce pre seba a pre všeobecnú schopnosť lásky v ľudstve. Prečo tieto priania ostávajú často nenaplnené a čo za dôvod je možné uviesť, že spirituálne hľadajúci prepadá materializmu častejšie, než niekto, kto nepraktizuje žiadnu spirituálnu disciplínu?
Kde sa vedomie zdržiava? Prebýva naozaj v meditačnom obsahu a pracuje jedinec aktívne pri tvorbe koncentrácie z myšlienky naplnenej obsahom? Konfigurácia vôle človeka nepodlieha žiadnym hypotetickým predpokladom. Človek dosiahne to, čo v najvnútornejšej vôli pestuje ako mernú jednotku. Z tohto dôvodu je pre meditáciu dôležité ešte znovu overovať priestor, kde sa vedomie zdržiava, lebo ak je tvorený konkrétne v myšlienke a myšlienka sa môže formovať na ďalší ideál, cvičiaci tento ideál dosiahne.
V tomto zmysle sú navzájom bezprostredne tesne spojené zákonitosti duchovného sveta meditácie s duchovným posilnením.
1 Túto meditáciu vytvoril a zvolil autor.
Zdroje na prehĺbenie:
1.
Biblia, Ev. podľa Matúša:
7,17: Tak každý dobrý strom rodí dobré ovocie, kým zlý strom rodí zlé ovocie.
7,18: Dobrý strom nemôže rodiť zlé ovocie a zlý strom nemôže rodiť dobré ovocie.
2.
Bhagavad Gíta 9,34:
man-manā bhava mad-bhakto
mad-yājī māṁ namaskuru
mām evaiṣyasi yuktvaivam
ātmānaṁ mat-parāyaṇaḥ
Nasmeruj svoj pohľad jedine na mňa, buď mi oddaný, obetuj mi, klaňaj sa mi. Keď budeš so mnou celkom spojený a ja budem tvojim najvyšším cieľom, v skutku ku mne dôjdeš. (k tvojmu skutočne zvolenému konkrétnemu myšlienkovému obsahu)
Označenia na mňa, mne, mi ... je možné nahradiť pojmom myšlienka. Osoba Krišna je čistou a najvyššou myšlienkou. Všeobecne preložené by to znamenalo, že človek dosiahne myšlienku, ku ktorej sa obracia, ktorú s láskou uctieva a po ktorej túži. Človek sa dokonca prostredníctvom vytrvalého obracania sa na ideu, ktorá vedie k ideálu, sám týmto ideálom stáva.
3.
V jednom z predošlých meditačných listov č.73 už bolo uvedené, že človek dosiahne to, čo chce.
30. júla 2021
Meditačný obsah č. 97:
Rudolf Steiner sa vyslovil o výchove vôle pomerne špecifickým spôsobom:
„Z toho získame hneď niečo, čo je dôležitým princípom pre všetku sebavýchovu človeka. Je to to, že človek, ktorý sám seba vychováva, ako výchovou vôle, tak aj výchovou svojho intelektu, tak pri výchove svojej vôle je odkázaný predovšetkým na to, aby túto výchovu vôle, túto kultúru vôle sprostredkoval prostredníctvom pestovania spôsobov správania sa a kultivácie vzájomných vzťahov s vonkajším svetom. Vôľa človeka sa nedá vychovávať pomocou vnútorného myšlienkového tréningu alebo pomocou tréningu predstavivosti, ale vôľa človeka sa posilní tak, že človek bude mať pevný vnútorný oporný bod, keď hľadá túto kultúru vôle vo vzájomných vzťahoch vlastnej vôle s vonkajším svetom. Preto pre zvyčajnú vonkajšiu, bežnú sebavýchovu človeka je priam škodlivé, významne pre sebavýchovu škodlivé, ak sa človek pokúša posilniť svoju vôľu pre vonkajší život vnútornými prostriedkami, vnútorným tréningom. (...)
Tu sa dá napríklad odporučiť: Rob také cvičenia, ktoré spočívajú vo vyhýbaní sa strachu, zvedavosti, ostatným vášňam a negatívnym pocitom ..." 1
Často sa takéto cvičenia, ktoré nesú v sebe jemný moralizujúci komponent alebo vo všeobecnosti cvičenia, ktoré majú niečomu zabrániť, predkladajú na kurzoch jogy alebo v životných poradniach. Keď sa človek nekonfrontuje dôkladne s vonkajším svetom a nedáva do poriadku svoj pomer vnútorného a vonkajšieho sveta, ostáva väzňom vo vlastnom obvyklom vnútornom svete, istou mierou ostáva zajatý vo vlastnej karme alebo, inak vyjadrené, vo svojej vlastnej osudovej štruktúre.
Meditačná veta z posledného meditačného listu znela:
„Z tej oblasti, kde sa vedomie zdržiava konkrétne, cielene a dlhšiu dobu, rozvinú sa nové pocity a citové vnemy, ktoré sú pre dušu nosné a človeku poskytujú ochranu a silu."
Obracať sa na spirituálny obsah najskôr znamená konfrontáciu s vonkajším svetom, lebo myšlienka, ako je zobrazená slovne v texte, označuje vonkajší jav spočiatku neznámeho rozmeru. Cvičiaci školí svoj vôľový život od toho momentu, akonáhle nejaký myšlienkový obsah vedie do pozornosti a vníma ho a je si pritom vedomý, že nepozoruje známu skutočnosť, ale novú. Prostredníctvom tohto uvedomenia a rozhodnutia pre pozornosť, si cvičiaci vzrastajúcou mierou uvedomuje, že jeho vlastná realita v tele a vo všetkých na tele lipnúcich pocitoch, musí ustúpiť. Už len tým, že cvičiaci myšlienku umiestni do stredu, vykoná vysoké nasadenie vôle. Stretne myšlienku a jej doposiaľ neznámy zmysel, ktorý v nej spočíva.
Následkom tohto udržiavania vedomia v doteraz ešte neznámom myšlienkovom obsahu, získa po prvýkrát éterické posilnenie. Telo a doteraz známe asociácie môžu ustúpiť. Vôľa samotná potrebuje veľkú silu, aby dokázala zniesť túto cudziu skutočnosť, ktorá sa ohlasuje prvými éterickými silami. Pre vôľu je príznačná vytrvalosť, pre vedomie bdelosť a pre cítenie sloboda.
Z tohto dôvodu následne vzniká hlbokosiahle citové hnutie, ktoré sa nakoniec prejaví solídnym citom (alebo zmyslom) pre pravdu. Duša sa nerozšíri zo strany emócií, ale získa svoje ušľachtilé ladenie prostredníctvom duchovného obsahu.
Ako nasledujúci meditačný obsah slúži odsek Kázania na hore:
Podobenstvo o dome na skale a na piesku – pôsobenie kázania
A tak každého, kto počúva tieto moje slová a plní ich, pripodobňujem k múdremu mužovi, ktorý si postavil dom na skale; a spustil sa lejak, prihnali sa vody, strhol sa víchor a zaútočil na ten dom; ale ten sa nezrútil, lebo mal základy na skale. No každý, kto počúva tieto moje slová a neplní ich, bude sa podobať na nerozumného muža, ktorý si postavil dom na piesku; a spustil sa lejak, prihnali sa rieky, strhol sa víchor a vrazil do toho domu; a dom spadol a jeho pád bol veľký.
Keď Ježiš skončil túto reč, zástupy žasli nad jeho učením; On ich totiž učil ako ten, čo má moc, a nie ako ich zákonníci. (Mat 7,24-29)
1 Rudolf Steiner „Sebavýchova človeka vo svetle duchovnej vedy" GA 61
O spoločných stretnutiach a cvičeniach duše
Podujatia s Heinzom Grillom < späť
meditácie 94, 95 < späť zoznam meditačných obsahov vpred > meditácie 98, 99, 100, 101