meditácie

články

 

Výhľady na rok 2025

 

 

Joga je viac než ásana.

 aktuálne cvičenia:
Liečivé zmyslové vnímanie

 

Nechceme Vás učiť a vnucovať Vám náš obraz sveta a človeka, chceme vo Vás podnietiť sily a schopnosti, ktorými si Vy sami vytvoríte pravdivý obraz o sebe a o svete.

aktuálne témy:
Zdravie - Logika a zákony 

meditácie - Duševný svet

Kultivácia a transformácia zmyslového vnímania

23. augusta 2025

Meditačný obsah č. 307

Texty o duši v Teozofii sa pozvoľna s radosťou odkrývajú, ak sa skutočne čítajú a myslia sa a rekonštruujú s príslušnými predstavami. V princípe je pokojné a aktívne čítanie kreatívnou činnosťou, ktorá je svedomito orientovaná na text, no predsa je text prežívaný s nezávislým vnímaním a aktivitou budujúcou vedomie.

Nebolo by správne, keby meditujúci svoju kreatívnu činnosť príliš skoro začal využívať na rozvíjanie unáhlených interpretácií a prečítané by nevnímal skutočne v ich pôvodných výpovediach. Radosť je totiž skutočne svetlá a univerzálna (universum - vesmír), keď je prítomné toto objektívne vnímanie textu.

Duša je neviditeľná, zmyslami nie je vnímateľná. Fyzická realita je však pre zmysly prístupná.

Obidve tieto veľmi jednoduché vety ponúkajú, tak ako aj obsiahlejším spôsobom text v Teozofii, meditačný obsah, ktorý je prístupný pre kreatívne predstavovanie. Rudolf Steiner prikladal veľkú hodnotu tomu, aby bol fyzický svet s jeho zákonmi predstavený s jeho odlišnosťami od inakšieho duševného sveta. Hoci duševná a tiež duchovná skutočnosť je človeku imanentná, nesmie byť odvodená z fyzických javových foriem. Duša je tajomstvom, ktoré spočíva za zmyslovým svetom a skryte žije v človeku vo všetkých konaniach a formách vyjadrovania.

Ak bude niekto napríklad emocionálneho človeka stotožňovať s oduševneným človekom a na rozdiel od toho by intelektuálneho človeka označil za duševne slabého, dopustil by sa omylu, ktorý býva veľmi častý v bežnom spoločenskom živote. Bežné chápanie duše je skoro vždy skôr pocitové a preto sa duša často kladie do protikladu k intelektu, ktorý sa javí ako triezvy a suchý, a tým polaritne. Ako píše Goethe, človeka, ak ho vnímame iba vonkajškovo, nemôžeme chápať duševne. Naproti tomu, ak študujeme jeho konanie a formy prejavu, začíname sa pozvoľna približovať duševnému bytiu v jeho osobnosti. Duša sa však nedá dostatočne poňať výlučne vo vonkajšku.

Pre nasledujúcu meditáciu sa má pribrať ďalšia strana na čítanie, takže bude prečítaných spolu päť strán danej kapitoly, ktoré treba udržiavať celkom vedome vo vnímaní.

Pre túto meditačnú prácu, tak ako ju tu v súčasnosti navrhujeme, je veľmi priaznivé, keď si cvičiaci počas dňa niekoľkokrát vedome pripomenie prečítané obsahy.

Ďalšie zdroje:

V taliančine slovo „anima" označuje dušu. Je to slovo ženského rodu, zatiaľ čo „animo" označuje náladovú myseľ a v taliančine je mužského rodu. Rozlišovanie medzi vnímaním pocitovými a skutočne duševnými vnemami dnes skoro vymizlo. Viditeľné alebo pociťovateľné sú emocionálne reakcie a duševné skutočnosti upadli do určitého zabudnutia. Dôkladné zaoberanie sa pojmom duša prebúdza pozornosť k neviditeľnej dimenzii, ktorá je hlboko obsiahnutá v každom človeku.

meditácia č.306   <  späť   zoznam meditačných obsahov  vpred   >  meditácia č.308