meditácie

články

22.11.2024 o 16:16

 

Joga je viac než ásana.

 aktuálne cvičenia:
Liečivé zmyslové vnímanie

 

Nechceme Vás učiť a vnucovať Vám náš obraz sveta a človeka, chceme vo Vás podnietiť sily a schopnosti, ktorými si Vy sami vytvoríte pravdivý obraz o sebe a o svete.

aktuálne témy:
Zdravie - Logika a zákony 

manas, buddhi, átman

9. novembra 2024

Meditačný obsah č. 267

Žiaľ, to, že evanjeliá sú intenzívnymi duchovnými dokumentami, bolo odsunuté bokom a mnohí exegéti (vykladači) často vidia skôr historický výklad než ich podstatný obsah. Podobne ako u Bhagavad Gíty, ide ale o vysokokvalitné popisy duchovnej skutočnosti, kde početné podobenstvá sa nemôžu interpretovať symbolicky, lebo sú to reálne zažiteľné obrazy duše.

Meditačný obsah ostáva ten istý ešte raz:

Keď ťa však zvádza tvoje pravé oko, vytrhni ho a odhoď ho od seba.
Je pre teba lepšie, aby zhynul jeden z tvojich údov,
než keby bolo celé telo uvrhnuté do pekla."
(Matúš 5,29)

Výpoveď, že celé telo bude uvrhnuté do pekla, sa môže zdať veľmi hrozivá, desivá až neľudská. Zvlášť naliehavá je tu otázka, na čo sa vzťahuje pojem peklo? Aký význam má výpoveď, že ide o celé telo, a nie iba o jeden jeho úd? Pre rozvinutie koncentrácie a meditácie by bolo potrebné dôkladnejšie obrátiť pozornosť na tieto slová, hoci zatiaľ neboli dostatočne interpretované. To, že nejde o vonkajšie oko, by malo byť jasné už z posledného meditačného listu. Ako alebo akými silami je zvádzané / jedná / koná toto oko?

Obraz je ľahšie uchopiteľný, ak budeme rozlišovať jednotlivé psychické sily, alebo ich dokonca opíšeme inak a obsiahlejšie, teda ako astrálne sily, ktoré vedú pokušenie. Nikoho asi nenapadne pomenovať telo ako priamu príčinu pokušenia. V každom prípade sú to emócie, pripútanosti, falošné potreby, pomýlené predstavy či kompenzačná túžba po moci, ktoré ako celok predstavujú egoitu a vedú oko či iné údy k zhubným činom.

Rastlina sa prejavuje v čistote, nemôže preukazovať žiadne pokušenie. No človek je obdarený svojou vlastnou silou ja a práve preto musí rozlišovať medzi dobrom a zlom, viesť hmotu k čistote, a tak telo udržiavať zdravé, teda ušľachtilé. Text z Evanjelia vyjadruje v každom ohľade skutočnosť, ktorá sa nachádza medzi silami svetla a temnoty alebo medzi skutočným duchovným vývojom a osudovou závislosťou.

Ďalšie zdroje:

1) Bhagavad Gíta, verš 60 v kap. II:

„Dokonca aj u mudrca, ktorý sa usiluje o dokonalosť, je vedomie unášané prudkým náporom zmyslov, ó, synu Kuntī."

H. Grill: Bhagavad Gíta ako základ poznania, s.71

2) „V okamihu, keď sám pred sebou ospravedlňuješ niektorú zo svojich slabostí, položíš kameň do cesty, ktorá by ťa mala viesť nahor. Takéto kamene môžeš odstrániť len sebatríbením. Existuje len jeden spôsob, ako sa zbaviť svojich chýb a slabostí, a to - správne ich rozpoznať." – preklad textu z tohto meditačného listu.

„Vo chvíli, keď začneme sami pred sebou ospravedlňovať nejakú svoju slabosť, zahatali sme si cestu nahor. Takéto prekážky môžeme odstrániť iba sebapoznaním. Len jedným spôsobom sa možno zbaviť vlastných chýb a slabostí: musíme ich dobre poznať." – preklad z knihy: Rudolf Steiner: Poznávanie vyšších svetov, Sophia 1997, s.50

meditácia č.266   <  späť   zoznam meditačných obsahov   vpred   >  meditácia č.268