meditácie

články

21.6.2024 o 16:16

 

Joga je viac než ásana.

 aktuálne cvičenia:
Liečivé zmyslové vnímanie

Nechceme Vás učiť a vnucovať Vám náš obraz sveta a človeka, chceme vo Vás podnietiť sily a schopnosti, ktorými si Vy sami vytvoríte pravdivý obraz o sebe a o svete.

18. marca 2023

Meditačný obsah č. 182:

„(Sandžája povedal:) Po týchto slovách uprostred bojiska odhodil Ardžuna luk a šípy a posadil sa do voza, premožený žiaľom."1

Tento posledný verš z prvej kapitoly Bhagavad Gíty píše o Ardžunovi, ktorý je v duchu a duši premožený zármutkom. Spúšťa luk a odmieta sa opäť postaviť do boja. Príbeh Bhagavad Gíty sa začína na veľkom bojisku. Nepriatelia, ktorí na fronte stoja oproti Ardžunovi, nie sú ničím iným, než seba-zničujúce sily orgánov, ktoré vystúpili von. Nepriateľ je viditeľný vonku na bojisku ako protivník, a predsa je ukotvený vo vnútrajšku vo vlastnej karme. Z tohto dôvodu vidí Ardžuna vo vojsku, ktoré stojí proti nemu a ktoré je mocnejšie, než všetko, čo si vie predstaviť, svojich príbuzných a známych.2 Je to veľký obraz duše. Bojové pole je v skutočnosti vlastné astrálne telo. Toto postavenie sa voči nepriateľovi, ktorý vystupuje v astrálnom tele, je obrazne znázornené pomocou vonkajšieho bojového poľa, ako sa boj na fronte začína bojom s vlastnými omylmi, ilúziami a mocnými genetickými odtlačkami.

Táto realita nepriateľov popisuje priamu prítomnosť malého strážcu prahu a pozostáva zo všetkých väzieb, zvyklostí a nesprávne nadobudnutých myšlienok. V ich súhrne majú jednu vlastnú bytostnú postavu: sú karmou a prebývajú v človeku. Na základe tohto sa dá ešte lepšie pochopiť doterajší meditačný obsah:

V mojej duši spočíva karma a zadržiava ma pred skutočnými zážitkami duchovného sveta. Na základe spirituálnych obsahových textov si vytváram pravdivé, veľmi presné predstavy o duchovnom svete. Študujem ich naozaj veľmi presne, nefalšujem ich, ale dlhšiu dobu ich vnímam, až kým v duši nevzplanie tichý oheň. V protiklade k tomu vnímam aj väzby, ktoré ma chcú odviesť od tejto činnosti a všetky možné mysliteľné prichystané ospravedlnenia. Sú výrazom malého strážcu prahu."

Meditácia obsahuje slovo karma, a ak sa na ňu človek v rámci seba-poznania pozerá, bude analyzovať vlastného malého strážcu. Ale, a to je zvláštne, táto karma sa objavuje v bezprostrednej premáhajúcej sile. Je ako armáda. Tým, že jedinec v priebehu rozličných pozorovaní zbadá, že neexistujú žiadne vonkajšie zábrany k spiritualite, iba vnútorné, môže sám seba spoznať v zmysle kurukšetra3, vlastného bojového poľa. V každom prípade bude premožený sám sebou.

Je veľmi dobré, keď meditujúci pozná verš z Bhagavad Gíty a identifikuje slová v zmysle karmy, ako spočívajú aj v ňom samom. Každý meditujúci raz dospeje do situácie, kedy sa cíti neschopný vzpriameného životného boja, pretože jeho vlastná karma ho drví rovnako mocne ako veľká horda nepriateľov a cudzích bremien. Z tohto dôvodu je dobré, keď si každý uvedomí, že v človeku skutočne spočíva karma ako veľká armáda a že v živote existuje dôsledný, bdelý postoj.

Poznámky:

1 1.kap., verš 47, „Spev Vznešeného".

2 Pozri 1. kap., verš 45: „Žiaľ, dopúšťame sa veľkého hriechu, keď chceme zabiť svojich príbuzných z túžby po radostiach kráľovstva." Títo príbuzní sú synonymom pre genetické odtlačky nachádzajúce sa v človeku. (Spev Vznešeného, Bhagavad Gíta)

3 Slovo kurukšétra znamená bojové pole. Ardžuna sa nachádza na bojovom poli medzi dvomi bojovými líniami. Povinnosť z duchovného sveta ešte nepozná, zatiaľ čo nepriateľov, ktorí ho premáhajú, zreteľne rozpoznáva. Cíti ich a oni zahlcujú jeho vedomie.

meditácia č. 181   <  späť   zoznam meditačných obsahov   vpred   >  meditácia č. 183