meditácie

články

22.11.2024 o 16:16

 

Joga je viac než ásana.

 aktuálne cvičenia:
Liečivé zmyslové vnímanie

 

Nechceme Vás učiť a vnucovať Vám náš obraz sveta a človeka, chceme vo Vás podnietiť sily a schopnosti, ktorými si Vy sami vytvoríte pravdivý obraz o sebe a o svete.

aktuálne témy:
Zdravie - Logika a zákony 

manas, buddhi, átman

4. decembra 2022

Meditačný obsah č. 167:

Po niekoľkých opatrných pozorovaniach sa téma zdravia javí ako ešte nedostatočne uzatvorená, lebo len veľmi málo záujemcov o meditačné listy dokáže myšlienky vnášať do praktického uplatnenia. Prvý z troch stupňov - pozorovanie telesných pomerov, symptómov, podmienok, stupňa závažnosti ochorenia a teda reálne vnímanie situácie chorého je napríklad aktívnym krokom, ktorý nikto nesmie zanedbať. Na druhom stupni sa vždy dajú spoznávať výhody z ochorenia a príslušné energetické presuny. S pozorovaním na treťom stupni sa objavuje mnoho otázok, pretože vývoj nemôže byť založený na čisto psychologickej a už vôbec nie na špekulatívnej unáhlenej intuícii. Vývoj si vyžaduje poznatky a dokonca poznanie a ako bude vysvetlené v nasledovnom stručnom popise, žiada si dôkladnú analýzu osobnej seba-reality a postoja, ktorý človek objektívne mysliac a pravdivo vecne cítiac zaujíma voči ostatným ľuďom.

Práve v spirituálnych školách, ba dokonca vo zvláštnej miere v spiritualite novej jogovej vnímavosti sa často vyskytuje určitý fenomén. V širšom zmysle sa dá označiť ako kvintérny zisk z choroby. Niekto napríklad z dôvodov pripútanosti odmietne pred ním stojaci prirodzený vývojový krok a môže udržiavať iných ľudí fixovaných v ochorení prostredníctvom tohto viac-menej vedomého opomenutia. Ide o veľmi delikátny presun energie. Pokiaľ osoba odmieta a kvôli všakovakým strachom, ospravedlneniam, projekciám proti kolegom alebo proti spiritualite získava bezpečnú rezervu, musia ostatní neprestajne zápasiť o existenčné otázky a zanedbanie osoby, ktorá v skutočnosti prežíva v astrálnom tele utrpenie, musia energeticky niesť na svojich pleciach. Budú udržiavaní v chorobe a nemôžu sa zregenerovať. Ten, kto zanedbáva povinnosti a neskladá z nich účty, takmer vždy prežíva zmyslovo uväznený pocit pohody. Nezriedka sú tieto skryté energetické zisky spojené s početnými odsudkami voči spirituálnemu učiteľovi.

Tento kvintérny zisk z ochorenia si našiel cestu do katolíckych a všeobecne do oficiálnych kresťanských dejín. „Kristus nás oslobodil od hriechov." Príchod Krista do stvorenia sveta priniesol rozlúčenie so starým zákonom a vytvoril niečo, o čom sa hovorí, že je to nová zmluva. Ale táto nová zmluva je veľkým mystériom. Nemá nič spoločné s tým, že človek trpí, aby ostatní mohli viesť krásny, pohodlný nedisciplinovaný a hriešny život a po smrti si mohli robiť predsa len nárok na vykúpenie. Utrpenie človeka by potom znamenalo, že by tým dostal pohodlnejšie postavenie a voľnú vstupenku k materializmu. Tieto zvrátené názory sa zaryli hlboko do západnej spoločnosti a dávajú zvláštne ospravedlnenie všetkým druhom pripútaností. Ak niekto verí, že za svoje skutky môže niesť zodpovednosť niekto iný a že sa dokonca môže dopustiť priestupkov so zvláštnymi privilégiami, pretože je za ne zodpovedný niekto iný, neuznáva zákony duchovného a posmrtného sveta. Príchod Krista kladie na jednotlivca ešte väčšiu zodpovednosť, než tomu bolo v starovekej zmluve s Mojžišom. Zisk výhod z dôvodu ochorenia je možné označiť za zisk z utrpenia iných. Každý, kto šikovne vstupuje do spirituality a nenaučí sa ju žiť a milovať dôsledne v dôstojnosti, ale berie ju ako osobitné oprávnenie na získanie nejakej svojvoľnej reality, kto sa najprv nechá liečiť a potom, keď sa vyžaduje zodpovednosť, vypúšťa početné projekcie, zavrhuje učiteľa alebo bojuje s kolegami, berie si tento zisk z choroby, vytvára si ilúziu života, zamieňa si radosť s utrpením a svojich kolegov a mnohých svojich blížnych drží uväznených v zlých zdravotných podmienkach.

Preto je dôležitá sebareflexia najmä pre tých, ktorí už nejaké študijné kurzy majú za sebou. Bolo by sebaklamom pestovať pekné meditácie pre zdravie, a predsa v hĺbke svojej duše druhých držať spútaných v chorobe.

Pre okamžité praktické uplatnenie zdravia a jeho podporu pre ľudí, ktorí ju potrebujú, zaoberanie sa tromi bodmi uvedenými v článku na mojej stránke dáva prvé riešenie neviditeľných zápletiek a aj keď osoba, ktorá ich uskutočňuje, o nich nekomunikuje, ale medituje, dáva zdraviu prospešnú energiu pre chorých.

Druhým aktívnym krokom je, že vždy zdravie, ktoré sa má podporiť alebo dosiahnuť, si vyžaduje obetovanie pripútaností a osobných emócií. Z tohto druhého kroku by sa mali zostaviť meditačné vety na nasledujúci týždeň.

Zapaľujem v sebe myšlienku, ktorá je duchovne pravdivá, ktorú beriem z písomností a robím ju mojim životným cieľom a mojim životným ideálom. Prostredníctvom tejto vznikajúcej a rastúcej myšlienky sa neobohacuje iba moja duša, ale životná situácia chorých ľudí a usporiadava sa okolité prostredie. Kvôli svojmu životnému poslaniu sa zriekam škaredých pripútaností a z nich vyplývajúcich strachov.

Ďalší zdroj:

Raz a navždy vstúpil do svätyne nie s krvou kôz a býkov, ale s vlastnou krvou, a tak spôsobil večné vykúpenie. Lebo ak už krv kôz a býkov a popol mladej jalovice tak posväcuje nečistých, ktorí sú ňou pokropení a posypaní, aby sa fyzicky očistili, o čo viac je krv Krista, ktorý zo seba priniesol nepoškvrnenú obetnú silu večného Ducha Božieho, aby očistil naše svedomie od mŕtvych skutkov, aby sme slúžili živému Bohu." Nový zákon, List Hebrejom 9,12-14

Večné vykúpenie, o ktorom hovorí list Hebrejcom, neznamená odpustenie hriechov alebo nejaký druh ospravedlnenia, že by človek mohol vďaka Kristovmu činu žiť vo všakovakých väzbách, ale ide oveľa viac o veľké mystérium posilnenia Ja-seba. Až smrť takzvaného vykupiteľa priniesla človeku možnosť, aby dospieval k bezhriešnosti už nie pomocou obetí, napríklad obetovania zvierat alebo iných obetí, ale aby prostredníctvom vlastnej schopnosti a na základe jasného rozhodnutia pre budúcnosť dokázal človek určovať vzťah medzi dobrom a zlom. Ak teraz niekto lacným spôsobom prepadne názorom a pohodlným postojom a povie si, že keďže patrí ku kresťanskej spiritualite, môže si v sebe ponechať všelijaké pripútanosti a dokonca aj nevraživosť a konzervovať nesprávne úsudky, ospravedlňuje tým svoju nevôľu k vlastnej povinnosti rozvíjať sa a nesprávne náboženské porozumenie používa pre užívanie si materialistických výhod. Cielene udržiava ostatných v chorobách.

meditácia č. 166   <  späť   zoznam meditačných obsahov   vpred   >  meditácia č. 168