meditácie

články

22.11.2024 o 16:16

 

Joga je viac než ásana.

 aktuálne cvičenia:
Liečivé zmyslové vnímanie

 

Nechceme Vás učiť a vnucovať Vám náš obraz sveta a človeka, chceme vo Vás podnietiť sily a schopnosti, ktorými si Vy sami vytvoríte pravdivý obraz o sebe a o svete.

aktuálne témy:
Zdravie - Logika a zákony 

manas, buddhi, átman

24. decembra 2022

Meditačný obsah č. 170:

Tým, že sa prostredníctvom takého porozumenia, ktoré stojí ešte nad usudzujúcim rozumom, prebudíš k tomu Najvyššiemu a tým, že uplatníš moc svojho takzvaného vyššieho Ja nad nižším ja, aby si ho (Ja) učinil pevným a tichým, zabiješ, ó mocne vyzbrojený, tohto nepriateľa v podobe žiadostivosti, ktorého je tak ťažké chápať!" 1

V tomto verši Bhagavad Gíty sa nachádza viacero obsahov, ktoré si vyžadujú odborne podložené pozorovanie, aby boli dostatočne vnesené do poznania. Napríklad to, že uplatníš moc svojho takzvaného vyššieho Ja. Kto je to vyššie Ja a kto nižšie ja? Potom nasleduje výraz „zabiješ tohto nepriateľa", ktorý však je „v podobe žiadostivosti" a ktorého je „tak ťažké chápať". Na začiatku tohto verša je podnietené porozumenie, ktoré je hodnotené ako vyššie, než zvyčajný, rýchle usudzujúci rozum. V tomto verši je uvedených mnoho tajomstiev, ktoré predpokladajú dlhšie trvajúce pozorovania.

K nasledujúcej meditácii si zoberieme iba útvar žiadostivosti, káma-rúpa, ktorú, ako je povedané, je tak ťažké chápať. Tento útvar spočíva vo vnútri človeka, je jemnohmotný, avšak je to astrálna realita. Je to útvar žiadostivosti, ktorý svojím spôsobom neprispieva k pozitívnemu cieľu, ale dokonca zabraňuje priaznivým snahám o vzrastajúcu morálku. Žiadostivosť vo forme útvaru káma-rúpa je preto hodnotená ako veľmi negatívna a pre duchovný vývoj škodlivá entita.

Tento útvar je preto také ťažké uchopiť, lebo viac, či menej k zreteľnému prejaveniu dospieva vo vnútri človeka prostredníctvom genetiky a prostredníctvom automatizovaného, podprahového a nevedome riadeného vôľového konania. Ale je súčasťou človeka.

V rovnakom zmysle hovorí Evanjelium podľa Jána o svete pokušenia alebo o nesprávne vyjadrenej túžbe spočívajúcej vo vôli:

23 Keď bol na sviatok Pascha v Jeruzaleme, mnohí uverili v Jeho meno, lebo videli znamenia, ktoré robil. 24 Ale sám Ježiš sa im nezdôveril, lebo on poznal všetkých ľudí 25 a nepotreboval, aby mu niekto vydával svedectvo o človeku; Sám totiž vedel, čo v človeku bolo.2

V nasledujúcej meditácii sa môžeme zaoberať podobou žiadostivosti, ktorá je uskladnená vo vnútri človeka a je prenášaná genetikou a tiež mnohými udalosťami v živote. Každá meditácia si vyžaduje, aby celé orgánové vnútro ustúpilo a predovšetkým si vyžaduje rozlíšiť postoj skutočne pozdvihnutý k vznešenému morálnemu mysleniu, na rozdiel od formy žiadostivosti, ktorá prispieva k túžbe objekt vlastniť.

Nasledujúca veta môže poslúžiť pre meditáciu:

Podoba žiadostivosti, ktorú je tak ťažké uchopiť, žije skrytá vo vlastnom svete túžob a emócií.

Zdroje:

1 Bhagavad Gíta kap 3 verš 43, preklad Šri Aurobinda
2 Biblia, Ján 2, 23-25

meditácia č. 169   <  späť   zoznam meditačných obsahov   vpred   >  meditácia č. 171