„ Joga v tomto podaní zohľadňuje telesne-duševnú košteláciu dnešného Európana a vedie k objektívnemu poznaniu.“

JOGA je viac ako ásana.

PODUJATIA
S HEINZOM GRILLOM

 

nové:

Výživa a dávajúca sila človeka

Dopredaj posledných výtlačkov stále aktuálnych kníh, podľa ktorých cvičíme, za znížené ceny:

Duševná dimenzia jogy 12 €

Preduchovnenie tela 10 €

 

Nechceme Vás učiť a vnucovať Vám náš obraz sveta a človeka, chceme vo Vás podnietiť sily a schopnosti, ktorými si Vy sami vytvoríte pravdivý obraz o sebe a o svete.

O joge <   cvičenia duše  <   späť

Sily múdrosti v prírode

Cvičenia verného pozorovania
            tvorby myšlienok
            koncentrácie
            poznávania podstaty prírodných javov
            rozpoznávanie síl tvoriacich hmotný prejav živej prírodniny
            rozlišovacie cvičenia

Cvičenia s vtákmi

Báseň: Jarná rastlina

Cvičenie so semiačkom

NOVÉ cvičenia: SNEŽIENKA  ...  LADOŇKA  ...  LIESKA ...  ZÁDUŠNÍK  ...  VERONIKA  ... KONVALINKA  ... HLôH   ... GAŠTAN  ...  ČAKANKA  ...  PLAMIENOK  ...  JASAN  ...  OSIKA  ...  ENCIÁN    ...

V čom spočívajú cvičenia novej jogovej vôle?

Čo o novej jogovej vôli píše Rudolf Steiner,
ktorý tento pojem zaviedol?

Štyri druhy éterov (životných síl)
Formotvorné sily neba
Základné cvičenia verného zmyslového vnímania
Vnímanie éterickej bytosti rastlinyOdumierajúci, kvitnúci a rašiaci život
Podrobný popis pozorovania a súvislostí bytosti rastliny s človekom
Ako nájsť liečivé účinky rastliny na dušu?
Schopnosť vidieť svetlo v temnote
Vnímanie éterickej bytosti rastliny
Tepelný éter
Svetelný éter
Vnímanie éterickej bytosti rastliny

Príroda je výrazom čistoty. Stojí na určitom stupni vývoja. Jej tvary a prejavy života sú motivované z kozmu, sú výsledkom činnosti a pohybu rôznych formotvorných síl. V tejto časti sa budeme venovať predovšetkým cvičeniam s rastlinami a na inom mieste aj s vtákmi. S minerálmi alebo horninami sa budeme zaoberať v časti "bytosti živlov". Svetlo kozmu svieti na rastliny a prebúdza ich k životu. Akákoľvek rastlina je v každom štádiu života estetická, lebo jej formy a farby vypracováva dokonalá duchovná múdrosť ako tvoriá sila.

Príroda (v sanskrite - prakriti) nedokáže sama od seba dávať najavo vlastný prejav vôle. S uznaním sa podrobuje silám kozmu, silám, ktoré striedajúc sa, pôsobia v kolobehu roka.

Pri všetkých cvičeniach s rastlinami si kladieme otázku: "Čo sú sily múdrosti v prírode?" Alebo: "Čo sú životné sily, pôsobiace v živých bytostiach?" Alebo: "Odkiaľ pochádzajú tieto sily? Odkiaľ pôsobia?" "Aké sily tu pracujú na tvorbe prírodnín? Ako tieto sily alebo bytosti so svojimi silami vytvárajú substancie, formy, štruktúry, farby a iné kvality?"

"Akú úlohu tu hrajú tvorivé sily človeka?"

V konkrétnych cvičeniach duše s položením týchto otázok, adresovaných prírode, sa postupne vyvíja vnútorný "zmysel" na vnímanie odpovedí a tým na vnímanie nadzmyslovej reality.

Cvičeniami duše budeme vytvárať, doslova budovať duševnú stavbu svojho duševného tela. Podobne ako antický chrám, ktorý musel byť starostlivo a odborne navrhnutý a postavený, a ktorý sprostredkovával spojenie medzi pozemským a duchovným svetom, aj cvičenia duše nám pomáhajú budovať vnútorné duševné telo, ktoré má plniť rovnakú úlohu.

  

Snežienka
prerážajúce teplo a hra svetla

Sily múdrosti, ktoré panujú v  prírode v harmonickej súhre, nalievajú svoju tichú silu do všetkých javov života.

Štyri druhy éterov (životných síl)

Na jar sa môžeme oddávať konkrétnemu a vernému pozorovaniu snežienky, ktorá sa pomaly vzpriamuje. Bez rojčenia a hýrenia v romantických pocitoch vedieme pozornosť konkrétne k rastline. Po čase a s opakovaným cvičením zbadáme, ako prichádzajúce svetlo poskytuje rastline priestor, do ktorého sa môže rozvinúť. Ako prvé venujeme pozornosť pokojnému pozeraniu sprevádzanému jasnými myšlienkami, ktoré sa časom rozvíjajú do jemných obrazov a vnútorných predstáv v duši pozorovateľa. Duša začína precitať do konkrétnych roširujúcich sa obrazných predstáv. Tento druh zvláštnej pozornosti s konkrétnou, koncentrovanou myšlienkovou bdelosťou ponecháva vlastným zmyslom slobodný priestor. V duši sa pripravujeme na hlbšie zážitky.

Na prvom obrázku vidno, ako je sneh v tesnom okolí snežienky roztopený. Pri dlhodobejšom a rytmicky opakovanom cvičení aj pocítime, že keď na jar z pôdy vyraší prvý malý lístoček, je rastlinka obalená akoby tepelným kabátikom. Kto ju takto zaodel? Toto teplo nazývame odborne tepelný éter. Je to sila života. Živé teplo však musí niekto vytvárať. Toto pôsobenie duchovných bytostí z kozmu, z planét predstavuje astrálno – duševný proces, ktorý neprestajne pokračuje počas celej vegetačnej periódy.

Teraz toto konkrétne pôsobenie planetárnych duchov na Zemi a nimi vytvárané a dodávané tepelno – éterické obaly rastlín k sebe priťahujú ďalšie bytosti, ktoré zo svojho pohľadu vnímajú tieto tepelné procesy. K prvým zeleným lístočkom, ktoré vyklíčia, prinášajú svetlo a rastlinky ho prijímajú. Toto svetlo prúdi rastlinkou nadol do hĺbky až ku korienkom. Tu ho preberajú ďalšie bytosti a ďalej ho prenášajú do pôdy, aby ju oživili. Keď sa s týmto svetlom v hĺbke stretnú živlové bytosti zeme, pritiahnu ako taký závoj za sebou životný éter zeme z hlbín smerom ku korienkom. Na periférii korienkov sa životný éter prichádzajúci zo zeme stretne so svetelným éterom prichádzajúcim zhora cez rastlinu. Životný éter stúpa v rastline nahor. V rastline sa teda stretáva svetelný éter prúdiaci zhora nadol do hĺbky so životným éterom vystupujúcim zdola nahor. Prostredníctvom tohto vzájomného pretkávania sa svetelného éteru a životného éteru vzniká iný druh životných síl - zvukový, teda chemický éter, ktorý spôsobuje samotné vyrastanie rastlinky. Teda súhra tepelného, svetelného a životného éteru má za dôsledok formotvornú budujúcu prácu zvukového, čiže chemického éteru, a tým vyrastanie rastlinky.

Svetlo prichádzajúce zhora, z kozmu, pripravuje a priamo vytvára priestor, do ktorého rastlina môže vyrastať. V tomto svetelnom priestore rastlina stále ďalej vyrastá do teplého kabátika, ktorý roztápa sneh, teda do obalu z tepelného éteru, ktorý obklopuje rastlinnú bytosť. Môžeme vnímať, ako sa činnosť rozličných bytostí živlov, prinášjúcich rozličné druhy životných síl, pracujúcich na vznikaní a vývoji rastliny strieda, dopĺňa a spolupracuje, až rastlinka začne napokon rozkvitať.

Ďalšie príklady na cvičenia, ako sme ich rytmicky vykonávali na seminároch napríklad:
v r. 2015 na Orave
v r. 2016 v Marikovej
v r. 2017 v Marikovej
   tepelný éter    ...   svetelný éter  ...   zvukový éter   ...   životný éter
alebo na seminároch s pečením chleba.
Pri cvičení ásan na kurzoch tak isto rozpoznávame štyri druhy éterov - môžete si to preštudovať na príkladoch viacerých ásan. Uvedieme tu napríklad ásanu stoj na pleciach.

Ladoňka

Ladoňka dvojlistá, scilla bifolia

kvet ROVNOVÁHY, mocne ochranný

V súlade s túžbou duše po rovnováhe ladoňka napráva poruchy SRDCA
a vracia mu správny rytmus (o-scilla)
a súčasne (bi-folia) dáva silu mozgovým blanám a udržiava MOZOG v dobrej činnosti.

Formotvorné sily neba prejavené v rastlinách

Formové sily bytostí planét sa prejavujú v reči foriem rastlín. Napríklad včely prežívajú vo svete rastlín, najmä v tak čarovne geometricky utváraných kvetoch, vernú podobu neba, ku ktorej lietajú.

Symbol šesťcípej hviezdy prepája myseľ so srdcom, spája sféry božské so sférami ľudskými. Zosúlaďuje ochranné a povzbudzujúce energie štvrtej a šiestej čakry.

Aby sme dospeli pomocou cvičení duše s rastlinami k takýmto odpovediam, potrebujeme položiť iný druh otázok, než sme kládli pri cvičení so snežienkou. Podľa toho, akým smerom bude nasmerovaná otázka, v tom odbore dostanene aj odpovede. Ak sa pýtame na liečebný účinok, tejto oblasti sa budú týkať aj odpovede, resp. získané poznatky.

Na začiatku akéhokoľvek cvičenia sa venujeme najskôr vernému pozorovaniu fyzických foriem a farieb a až následne si o nich tvoríme ďašie upresňujúce otázky. Napríklad: "Aký význam má šesťcípa forma kvietku ladoňky?" Všetky tieto základné cvičenia si vyžadujú opakovanie a spätný návrat k objektu pozorovania v predsatvách v spomienke.

Výzor, formy, farby a ďalšie charakteristiky priamo súvisia s povahou bytosti rastliny, ktorá týmito vonkajšími znakmi prejavuje svoju vnútornú povahu. Tieto súvislosti popisujeme na príklade čakanky.

Základné cvičenia verného zmyslového vnímania

              

Základné cvičenia verného zmyslového vnímania

Cvičenia duše pri lieske začíname, ako vždy, verným pozorovaním vonkajšieho objektu - rastlinnej bytosti. V tomto cvičení je to lieska.

Svetelný éter

Po úvodných pozorovaniach a tvorbe myšlienok a predstáv sa zameriame na svetlo a priestor. Aj pri komunikácii s ľuďmi, podobne ako s rastlinami, sa vo vzájomných rozhovoroch môžeme zamerať na tvorenie priestoru pre druhých. Aby sme vytvorili priestor, kde sa ľudia stretnú, bez ohľadu na osobné sklony, osobné sympatie alebo antipatie, sa treba vyšvihnúť k vnútornému prekročeniu hraníc. Človek, ktorého vedomie vychádza slobodne smerom navonok, keď jeho bdelá činnosť zmyslov a myslenia vychádza v ústrety okolitým objektom v priestore (druhý človek alebo lieska) s úctivou pozornosťou, ktorá jeho vitalitu harmonicky obmedzuje, spôsobuje otvorenie priestoru a človek tak pôsobí empaticky. Slobodné, ľahké, konkrétne myslenie nesie v sebe harmonizujúce sily, ktoré vytvárajú vyvážené a krásne formy v priestore.

  

Heinz Grill vo svojej knihe „Liečivé sily duše" píše o silách svetelného éteru, ako vytvárajú štruktúry a formy, lebo ohraničujú priestor, do ktorého sa rastlina vyvíja. Svetelný éter prichádza z diaľok vesmíru a na periférii rastlinnej bytosti sa stretáva s hmotou.

    

    

Všímame si pôsobenie svetla na styku s hranicou rastliny. Opakovane navštívime pozorovaný ker viac dní po sebe a taktiež viackrát za deň, zakaždým pri iných svetelných pomeroch dňa.

Lieska

K uvedenej meditatívnej myšlienke Heinza Grilla priberieme napríklad otázku: "Aká je to sila, ktorá spôsobuje, že táto živá bytosť zaberá práve tento priestor?" Môžeme ju udržať v koncentrácii ako jediný objekt pozorovania pomocou vôle vonku mimo pozorovateľa. Tým môže myšlienka pôsobiť slobodne a viesť k poznaniu.

Myšlienka s otázkou sprevádza všetky pozorovania, od začiatku cvičenia pri prvotnom pozorovaní foriem jednotlivých rastlinných orgánov (vetvy, listy, jahňady, oriešky...) až k pokročilým otázkam o pôsobení svetelného éteru. Zakaždým otázka ostáva ako zdroj inšpirácie slobodne v priestore.

    

Keď sa človek venuje čistým myšlienkam naplneným múdrosťou, aj keď v ňom ešte nezakorenili, podnieti u seba procesy svetelného metabolizmu a pohyb éterov. Súčasne tým vybudováva éterické sily pre okolie. Toto je možné vnímať aj na ľuďoch, ktorí sa nachádzajú v okolí, ale cvičení sa nezúčastňujú. Tento sociálny aspekt je mimoriadne dôležitou súčasťou všetkých cvičení podľa "Jogy z čistoty duše" a pri uskutočňovaní novej jogovej vôle pomocou týchto cvičení.

Keltský príbeh o posvätnej studni poznania

Ďalšie texty, cvičenia, príklady... čoskoro uverejníme.

     

Pľúcnik lekársky

Forzítia

 

Odumierajúci, kvitnúci a rašiaci život

O priebehu cvičení píše Rudolf Steiner v "Poznívaní vyšších svetov" na s. 26.

Možné otázky:
Aký farebný dojem máme pri rašení rastliny?
Aký farebný dojem máme pri kvitnutí rastliny?
Aký farebný dojem máme pri vädnutí a odumieraní rastliny?

Tieto farby nie je možné vnímať fyzickým zrakom. Procesy rašenia, kvitnutia alebo vädnutia a odumierania v našej duši spôsobujú určitú náladu, ktorú môžeme prirovnať k nálade, akú v nás vyvoláva napríklad farba ružovkastá, blankytná, tyrkysová alebo fialovkastá. Sú to nadzmyslové vnemy. Je možné ich systematickými cvičeniami v dobre uváženej postupnosti rozvinúť.

1. cvičenie verného pozorovania zmyslami
2. položenie otázky
3. vnímanie

Podobne sa môžeme venovať vnímaniu atmosféry nad lúkami, poliami alebo lesmi počas leta a na rozdiel od toho počas zimy.

 

Zádušník brečtanovitý

Zádušník sa dá jesť surový. Používa sa tiež ako aromatické korenie. Do polievok, na prílohy, namiesto petržlenu, podobne ako rasca... Má krásne lístky v tvare srdiečka. Pri tejto rastlinke si môžeme klásť otázky napríklad o tom, ako premieňa, pozdvihuje táto bylinka jedlo, do ktorého ju pridáme. Alebo sa otázky môžu týkať lečebného účinku na človeka.

 

     

Svetlo rozvíja puky.

Ďalšie texty, cvičenia, príklady... čoskoro uverejníme.

 

 

Zbehovec

     

Jabloň

Prvosienky

Bledavka okolíkatá

kvet VZKRIESENIA
bledavka okolíkatá
ornithogalum pyreniacum
star of Betlehem (uverejníme tu popis súvislosti vonkajšieho javu s charakterom bytosti rastlinky aj s poukázaním na liečebné účinky)

Lastovičník väčší

Veronika lekárska

Veronika uvoľňuje a spriechodňuje cesty. Čistí organizmus od škodlivín.

„Človek veľmi dlho krúži v kruhu bez možnosti opustiť ho vlastnými silami. Stále opakuje tie isté chyby. Stáva sa z neho nešťastník, ktorý bojuje sám so sebou. Teraz už len sedí v kúte a očakáva ďalšiu ranu osudu. Avšak on si to spôsobuje sám vlastným postojom. Treba ho ZMENIŤ !"

Veronika naštrbí doterajšie postoje a umožní ZMENU a OBRAT k duchovnej podstate všetkého diania.

Konvalinka

Konvalinka prináša pravý význam vernosti. Vyjadruje najčistejšie vzťahy vnútornej duchovnej blíženeckej lásky. V súčasnosti je jedovatá, pretože obsahuje sily, ktoré majú byť realizované až v budúcnosti, lebo človek ešte nemá blíženeckú lásku v jej pravej podstate a čistote.

 

Orgován

Ďalšie texty, cvičenia, príklady... čoskoro uverejníme.

 

     

HLôH

"Hlôh naberá svetlo zo sféry, vťahuje ho relatívne silne s jemným modrastým svitom do vlastnej ostnatej atmosféry, organizuje ho okolo malých bielych kvietkov a takto centruje svetelný éter, a tým pôsobí ako krovinatá rastlina zhromažďujúco na sféru životného éteru v srdci." - Heinz Grill: Liečivá sila duše, s.13

Poruchy srdca a infarkt myokardu často spôsobuje obetovanie všetkej radosti srdca v prospech peňazí a postavenia. Hlôh môže pomôcť zmeniť tento nezdravý postoj, aby sa srdce vyliečilo.

     

Gaštan biely a gaštan červený

Pagaštan konský, biely - Kvet duchovného pokoja a schopnosti rozlišovania.

Pomôže človeku zastaviť neutíchajúci kolotoč myšlienok alebo neprestajne sa vynárajúcich vnútorných dialógov, keď napríklad záujem človeka o momentálnu reálnu situáciu nie je tak silný, aby dokonale zamestnal ducha resp., keď panuje egocentrická mentálna chamtivosť a chýba vnútorne mocné vedenie z ducha.

Gaštan červený má zas inú povahu. Pomáha ľuďom, ktorí majú prehnaný strach o druhých alebo to so starostlivosťou hodne preháňajú. Pomáha zbaviť sa projektívneho myslenia a tiež odpútať sa zo symbiotických vzťahov. Tak napomôže vývoju oboch, ktorých sa to týka.
  

Čakanka.

Popis pozorovania a súvislostí bytosti rastliny s človekom

Pozorovania:

- rastlina vyrastie z bohatej zeme, zdrevnatie a stane sa tvrdou, tuhou
- premenlivá rastlinka
- rastlinka s jemnými chĺpkami, a predsa hrubšia, menej jemná štruktúrou a formou
- silne dominuje štruktúra rastlinky, ktorá vytláča ostatných na stranu
- stonka a listy sú tvrdé
- o tom, ako začína rastlina svoju púť vypovedajú prvé listy
- prvé listy sa rozrastajú horizontálne, aby zabránili ostatným rastlinkám v raste, vytvára akoby hviezda na zemi
- vetvenie stoniek smeruje navonok do priestoru
- tvrdá rastlinka

- má bielu miazgu - trpkosť mlieka - opak oproti sladkému materskému mlieku

- kvietky majú letmý, krátky život, otvárajú sa okolo 8. ráno a kvitnutie sa končí okolo poludnia
- kvety počas kvitnutia zmenia farbu
- kvety sú na rozdiel od ostatnej rastliny veľmi jemné – to je protirečenie
- rastlina je premenlivá a protirečivá
- v princípe je zásadová, dominantná, stála, ale navonok sa tvári ako premenlivá
- kvetmi chce akoby zapierať svoju dominujúcu silu

- koreň predsatvuje minulosť (rodinu a karmu)
- v koreni sa uskladňujú skúsenosti, zážitky z metabolizmu života, aby mohli v budúcnosti zásobovať silou
- vzor správania sa, ovládania, sa prenáša v rastlinách z roka na rok (zo života do života)
- koreň rastliny vypovedá o koreňoch človeka – ako funguje rodina, dedičnosť
- trvácnosť je v koreni (dedičná línia rodu), skladovanie skúseností, zážitkov a spomienok

- Listy zvierajú rastlinnú stonku bez zvyčajnej listovej stopky
- Kvety tiež nemajú stopku

- deti (semienka) sú tesne pripútané k správaniu sa rodičov, potláčané, sú držané a držia sa
- semeno vypovedá o budúcnosti
- rastlina si svoje semená necháva skryté a v čase pre ňu vhodnom, počas zimy, ich pustí na zem, presne k nohám materskej rastlinky (rodiča). Čakanka si rodinu drží blízko pri sebe.
- hlavička „kvetu" má veľa jemných kvietkov, tvoria súkvetie
- to predsatvuje jednotlivcov spojených dokopy, spojených rodinnými vzťahmi
- kvety priťahujú zrak
- farba ostro zobúdza pohľad
- krátky život kvetu
- odovzdáva svoju energiu tak rýchlo, že sa skoro vyčerpá
- modrosť čakanky je prenikavá, unikajúca, tekutá a hýbuca sa; dávajúca, jemná a prijímajúca.
- Pozdvihuje ducha, obracajúc naše hlavy od ťažkostí ľudského života na zemi, smerom k nebesky modrej.
- Hmyz je úprimne priťahovaný týmito kvetmi, potápaný do štedrého vylievajúceho sa nektáru a peľu.
- čakanka má veľmi dlhé obdobie kvitnutia - od júna do októbra. Dáva a dáva a dáva.
- Láska tu bude vždy.
- bytosť čakanky dáva lásku bez obmedzení, slobodu bez zväzovania záväzkami a požehnanie nebeskej harmónie z nebesky modrých kvetov.

Ak sa nejaký človek podobá čakanke, napríklad matka sa voči svojim deťom správa podobne ako čakanka, mohol by jej pomôcť práve tento kvietok. Avšak nie formou čaju alebo inak hmotne upravený, ale pomocou cvičení duše. Pozorovaním a spoznávaním bytosti čakanky prijme cvičiaci človek ušľachtilú bytosť čakanky do seba a ona mu pomôže prekonať nedostatočne rozvinutú formu egoistickej lásky a pozdvihnúť ju na vyšší stupeň lásky slobodnej a bezpodmienečnej.

Ak sa čakanky opýtame: „Akému človeku by pomohla Tvoja mocná sila?", mohli by sme ako odpoveď dostať obraz človeka, ktorý potrebuje vývojom premeniť vyžadujúcu lásku na lásku slobodnú.

Čakanku môžeme smelo označiť za kvetinu vzťahov.

Ako výsledok cvičenia s čakankou môžeme dostať obraz človeka s majetníckym postojom, ktorý sa prehnane mieša do druhého a manipuluje s ním. Človek veľa od okolia očakáva a ak nedostáva od druhých podporu a nie je všetko podľa jeho vôle, prepadáva sebaľútosti.

Pozrime sa na rastlinu čakanku a porovnajme si, ako obraz človeka zodpovedá obrazu rastliny.

V nevyvinutom stave sa osoba dá charakterizovať:

- sebeckosť, panovačnosť, nadmerná požadovačnosť
- človek ako kvočka dozerá na potreby vývoj a priania rodiny alebo priateľov
- má vždy nejakú poznámku, návrh, poopravenie
- nadmerná starostlivosť, prívetivosť
- neurobí skoro nič bez myšlienky na odmenu za to
- láska závislá na podmienkach: budem ťa ľúbiť, ak ...
- Človek sa pokúša dosiahnuť skoro všetko nepriamou cestou
- manipuluje, diplomatizuje, taktizuje, aby presadil svoju vôľu alebo aby si udržal svoj vplyv
- citové vydieranie
- človek chce udržiavať zastaralé spôsoby vzťahov, citové väzby
- iba ťažko dokáže odpustiť alebo zabudnúť
- ticho sa obáva, že stratí priateľov, vzťahy alebo pocit vlastníctva
- ľahko sa uráža, cíti sa odstrkovaný
- sebaľútosť
- prehnane hovorí o svojich problémoch
- uchyluje sa k chorobe, aby dosiahol súcit alebo aby mohol ovplyvňovať
- ak nie je podľa jeho vôle, stáva sa zlostný alebo sa cíti byť obeťou
- ak necíti od druhých vďačnosť, ktorú vyžaduje, prepadáva do plaču
- dieťa, ktoré neprestajne vyžaduje pozornosť

Ak sa tento človek vyvinie, možno práve pomocou cvičenia s čakankou, rozvinie sa jeho potenciál:

- archetyp večnej matky
- človek sa druhým venuje s veľkou láskou a pravou oddanosťou, ktorá nikdy nezmizne, ani nekladie podmieky
- dáva bez očakávania odmeny alebo aspoň prejvu vďaky
- človek vyžaruje teplo, prívetivosť, jemnocit
- dáva druhým pocit bezpečia a istoty

Vzťah svetla a listov.

Ďalšie texty, cvičenia, príklady... čoskoro uverejníme.

 

Jabloň - puk, kvet, odkvitanie, plod

Šípová ruža

Rumanček

Lipa

Okrem toho, čo je všeobecne známe, že lipový kvet upravuje vysoký krvný tlak a svojimi upokojujúcimi vlastnosťami zmierňuje a odplavuje nahromadenie tlaku a z neho vyplývajúce úzkosti, stres a únavu, pôsobí teda ako silné sedativum, znižuje horúčky a pomáha pri nespavosti, (pozor – pri dlhodobom užívaní sa stáva návykovým), keď ho zoberieme do cvičenia ako objekt koncentrácie (cvičenie duše), spoznáme jeho blahodarné účinky na dušu. Zahrieva zmrznuté srdcia, búra hradby chladu a zatvrdlín voči okolitému svetu. Pomáha prijímať a rozdávať nesebeckú lásku. Pomáha nám rozlišovať to, čo je dôležité a podstatné od nepodstatného.

Plamienok plotný - clematis vitalba

 

Ako nájsť liečivé účinky rastliny na dušu?

Možno si niektorí uvedomujeme, že príliš často ostávame zajatí vo vlastnom svete fantázií. Možno sa tam dobre cítime, aj keď vieme, že je to svet ilúzií. S realitou sa stretneme naozaj zriedka, celé dni presnívame. A možno niektorí bojujeme o bdelosť, ale sme akosi slabí.

V májových dňoch sa rozličné neudržiavané ploty začínajú zelenať a na dlhých poplazoch s protistojnými listami sa začínajú rozpukávať chocholčeky, alebo tryskajúce gejzíriky svetlulinkožltých kvietkov.

Plamienok plotný je divou, mimoriadne mocnou rastlinou. Rastie a kvitne nenápadne, a až na jeseň nás viac zaujme chumáčmi, pripomínajúcimi biele fúzy, alebo chuchvalce chlpov, ktoré obsahujú semiačka. Po celú zimu nás fascinuje námraza, vytvárajúca čarokrásne tvary na chumáčikoch.

Od plamienka plotného sa môžeme veľa naučiť v boji s vlastnou zasnívanosťou, s tým, keď nežijeme dostatočne v realite. Ak sa ho učíme poznávať, jednoducho sa postavíme pred plamienok a učíme sa ho prežívať. V tomto cvičení sa celkom stíšime v duši, v mysli, v subjektívnej emocionalite. Nenecháme sa ovládnuť falošnými špekuláciami, príliš rýchlymi úsudkami, vynárajúcimi sa asociáciami. Necháme rastlinu celkom v tichosti na nás pôsobiť. Aby ona k nám prehovorila, my musíme celkom utíchnuť, aby sme neprojektovali svoju osobu na rastlinu.

Podstatným krokom v cvičení je tvorenie myšlienok. Akoby sme "vyťahovali" z rastliny myšlienky, z ktorých je ona tvorená. Vo svojej duši aktívne nanovo tvoríme tieto myšlienky, a tým sa spájame s rastlinou. Kladieme si otázky, napríklad o liečivých účinkoch, a tým so záujmom tvoríme most obojstranného spojenia.

Po čase pobadáme ako rastlina svieti, ako sa rozlieva, silne tryská jej svetlo voči nám a zaplavuje našu dušu jemnou farbou a pomáha našej duši porozumieť a učiť sa zaobchádzať s potenciálom tvorivého idealizmu. Už ho viac nemusíme premieňať na plané snívanie, ale vlieva sa do nás sila, ktorou sa môžeme chopiť vysokých ideálov a začať ich v živote uskutočňovať.

Obdivujeme toto jemne voňajúce božie stvorenie a pristupujeme k nemu s úctou a pozornosťou, ktorá rastlinku nezasahuje, nevyužíva, nekonzumuje. Nechajme ju na pokoji a učme sa od nej, ako ovládať svoj myšlienkový svet a ako kreativitu zacielenú ku zmysluplnému cieľu doviesť až do materiálnej reality. Učí nás myšlienky skutočne uskutočňovať.

r. 2006

Tepelný éter

Tepelný éter a jeho sesterský pár živel ohňa podľa antropozofie vznikol v prvej inkarnácii Zeme na takzvanom Starom Saturne. Tam neexistovala dimenzia priestoru. Respektíve priestor bol jednobodový. Vznikol tam čas. Z tohto dôvodu neexistovalo ani rozčlenennie medzi živlom ohňa a tepelným éterom. Tvorili nerozlíšenú jednotu.

Pre vnímanie tepelného éteru si môžeme zvoliť akúkoľvek rastlinu. Prvým krokom cvičenia je vždy verné pozorovanie a obsažný opis.

1. cvičenie - jasan

        

Fázu koncentrácie na fyzický zjav niekoľkokrát rytmicky opakujeme a striedame ju s tvorením predstavy. Tým sa môže udiať to, že naše obvyklé žiadostivé a rozptýlené rozpoloženie mysle prekonáme a v pokoji ďalej pokračujeme v cvičeniach duše bez chtivého uchopovania. Potom pripojíme vhodnú otázku: "Aké gesto vyjadruje tento prírodný jav jasanu?" Neprestajne pozorujúc živý strom, začíname vnímať citom aj jeho plamenné gesto a toto cítenie môžeme doknca vyjadriť vlastným telom.

Ak sa nám naskytne pohľad na takéto tri stromy - jasany, podľa ich vzrastu odhadujeme, že sú v rozličnom veku. Myšlienky a zmysly nasmerujeme k týmto trom bytostiam a skoncentrujeme ich pomocou otázky: "Aké sily spôsobujú to, že tieto tri stromy sú práve v daných, troch rozdielnych životných fázach rastu a vývoja?"

     

2. cvičenie - osika

Rovnakým postupom pozorujme osiku. Okrem zrakového zmyslu najvýraznejším vnemom je tu klepotanie kožovitých, teplom vysušených listov osiky. Hýbu sa už pri najjemnejšom podnete a ťapocú a klepocú. Podľa toho, akým smerom upriamime otázku, také odpovede dostaneme. Podobne ako pri jasane, aj pri osike sa môžeme opýtať: "Aké sily spôsobujú, že tento strom dospel práve do tohto veku a do tohto štádia svojho života?" Alebo  "Aké sily sspôsobujú, že tento strom je práve období plného rozvinutia listov ..."

Po prvej fáze verného pozorovania striedaného s predstavovaním a po tvorbe myšlienok o vnímanom jave, sa v tejto variante cvičenia môžeme napríklad aj otočiť chrbtom k pozorovanému stromu alebo nasledujúcu fázu môžeme urobiť až po návrate z prírody, vnútri v miestnnosti. Opäť si nazbierané predstavy a myšlienky sprítomníme v spomienke, vytvoríme dobrú koncentráciu a pripojíme otázku: "Osika, akému človeku by si vedela pomôcť?"

Pri meditatívnom zaoberaní sa bytosťou osiky je možné zažívať liečebné pôsobenie práve pre ľudí, ktorí sú príliš ciltiví na najmenšie neznáme impulzy, ktoré v nich vyvolávajú strach z nepoznaného.

     

Horec jesenný - encián

Schopnosť vidieť svetlo v temnote

Horec jesenný rastie na vápencových podložiach v stredných alebo aj vysokých polohách v horách a kvitne na sklonku leta a na jeseň. Vyberá si zložitejšie podmienky pre život. Je menej súťaživý ako ostatní v jeho okolí. Vyberá si chudobnú pôdu, kamenistú, suchú, kde rastie krátka tráva.

Žije blízko pri zemi. Prikrýva si pôdu listami, aby si udržala vlhkosť. Nevyrastá vysoko. Ostáva v tej istej vrstve ako nízka tráva. Podmienky na život to nemusia byť práve drsné a hrubé, ale nie sú jednoduché. Jeho tvar aj farba svedčia o sile úmyslu a začlenení sa do života vo svojom prostredí.

Forma listu ilustruje kvalitu dýchania tejto rastlinky. Na vrchole krátkych stopiek vykvitá iba jeden kvietok. To svedčí o jeho určení. Kvietky sú malé, ale sú prameňom sily. Rastlina vyťaží čo najviac aj z chudobných zdrojov.

Kvietok má tvar trubičky, obalenej kališnými lístkami, z ktorej na vrchu vyrastá do pravého uhla päť okvetných lístočkov lilavej farby. Otvárajú a zatvárajú sa prekvapivo rýchlo reagujúc na slnko, alebo dážď a pohyb teploty. Aj keď je nebo zatiahnuté mrakmi, on je vždy prichystaný rýchlo sa otvoriť, keď vyjde slniečko. On vníma zdroj, aj keď ho nie je vidieť.

Tým si udržiava pevnosť, šťastie a nádej. Okvetné lístky slúžia hmyzu ako pristávacia plocha, z ktorej zalezie hlboko do vnútra lákaný šťavou. Popri tom hmyz poslúži ako opeľovač. Tento dôkladný systém opeľovania demonštruje silné spojenie rastliny k svetu hmyzu a vzťah k budúcnosti.

Horec hovorí zúfalým, skľúčeným a malomyseľným: „Vydrž a stále sa usiluj!" Táto vysokohorská rastlinka, hoci rastúca neprestajne blízko pri zemi, vidí svet z nadhľadu svojho životného stanoviska. Rozširuje svoje kolónie od vrcholu smerom nadol po stráňach. Vidí ťažkosti života z vyššej perspektívy.

Keď človek túži, aby veci išli podľa neho a stráca pri tom nadhľad, má sa učiť od horca širokému pohľadu z pozície výšky. Tak lepšie uvidí svoje postavenie vo svete s nadhľadom.

Keď si človek myslí, že sám musí všetko myšlienkovo zvládnuť a nedokáže sa spoľahnúť na vedenie z vyššej múdrosti, jeho slnko je zatemnené a zúfalo klesá v neviere, horec je tu, aby ukázal spôsob. On pred prekážkami nezmalomyselnie, ale vždy vidí v temnote svetlo.

Človek, ktorý sa snaží zdôvodniť svoje rozpoloženie a všetko myšlienkovo rozanalyzovať, dospieva k tomu, že výsledok tejto analytickej práce býva deprimujúci aj pre ostatných. Neuvedomuje si, že buď pri vyčkávacom postoji, alebo trávením času neprestajnými špekuláciami nemôže dospieť k iným ako pochybným výsledkom.

Horec sa nakoniec nenechá obrať o odvahu žiadnymi ťažkosťami a údermi. Neotrasiteľná viera v plnom rozsahu významu mu dáva istotu a majstrovstvo vo zvládaní ťažkostí. Vie žiť s konfliktmi. Je presvedčený, že neexistujú skutočné nezdary. Schopnosť vidieť svetlo v temnote mu dáva nezlomnú vieru a nádej. Naučí človeka čo sú to myšlienky, odkiaľ pochádzajú a ako pôsobia a pracujú.

Cvičenie so semiačkom

Jednoduchý návod na cvičenie je uverejnený v knihe R.Steinera: Poznávanie vyšších svetov, s. 35.

Po fáze fyzického pozorovania semienka sa cvičenie duše môže rozvinúť až do vnímania éterickej bytosti rastliny, ku ktorej semiačko patrí. Z fyzického vzhľadu semienka nie je možné vedieť, z ktorej rastliny toto semineko pochádza, resp. aká rastlina z neho vyrastie.

Pri cvičení nadzmyslového vnímania však po dobrej koncentrácii nám semienko zmizne z očí, už ho nevnímame fyzicky. Namiesto toho svojimi duševno-duchovnými orgánmi začneme vnímať určitú podobu, akoby rastlinu, ktorá vyrástla zo semienka. Vidno ju iba v duchu. Je to praobraz rastliny, ktorá neskôr zo semienka môže vyrásť vo fyzickom svete. Táto podoba, tieto prúdy a štruktúry sa však nepodobajú na budúcu rastlinu. Vnímame svetelný útvar, ktorý je zložitý a členitý.

  

Ak by sme chceli porovnať éterickú podobu rastliny s fyzickou, je to asi obdobné, akoby sme porovnali skutočnú rastlinu s jej formami, struktúrami, farbami, s jej vôňou a omakom, a oproti tomu by sme sa pozreli na tieň tejto rastliny, z ktorého zďaleka nemáme rovnaký dojem, ako zo živej rastliny. Ešte väčší je rozdiel medzi éterickou podobou rastliny, ktorú môžeme vnímať vystupňovanou koncentráciou, v porovnaní s fyzickou podobou rastliny.


 Túto stránku pripravujeme - doplníme popisy jednotlivých cvičení a rastlín.

Živé cvičenie s odborným vedením Vám ponúkame na pravidelných cvičeniach v menších skupinách vo forme kurzov jogy, alebo aj individuálne.

Frühjahrspflanze

Heinz Grill

Jarná rastlina

Aus Kreisen weiten Ätherlichts
tastet herab feinste blütenfrohe Berührung,
gebärdet aus sonnenlichten Höhen
das werdende Frühjarspflanzenwesen.

Zo širokých kruhov éterického svetla
siaha nadol najjemnejší radostný kvetný dotyk,
nastávajúca jarná rastlinná bytosť sa rodí
zo slnečne jasných výšin.

Das Licht aber, das sonnenleichte,
das reine Geschöpf, das außerirdische,
gibt und sinnet dem Tode,
dem Zyklus der Erdenstofflichkeit.

Svetlo ale, to slnečne ľahké,
to čisté stvorenie, to mimozemské,
sa odovzdáva a mysľou smeruje k smrti,
do cyklu pozemskej látkovosti.

Es knospet, sprießt, erblühet
ein Licht aus ehemaligen Äthersphären,
zur Mitte geworden unsagbar
im Zentrum wachsender Erdenwelten.

Raší, tryská, rozkvitá
to svetlo z prvotných éterických sfér
stávajúc sa nevysloviteľne stredom
uprostred rozvíjajúcich sa pozemských svetov.

Damit entstehen können endlich
jene frohen Töchter der Sonne selbst,
im Pflanzenwesen, im Blütenschimmer,
reine Formen, ein geschmeidiges Kleid.

Aby konečne vzniknúť mohli
tie radostné dcéry samého slnka
v rastlinných bytostiach, v kvetnom svite,
tie čisté formy hebkých šiat.

Die Frühjahrspflanzen wirken nun
im sanften blauen Ätherglanz
auf den Menschenwillen heilsam
zu guten Erdentaten ein Atem.

Jarné rastlinky tu
v mäkkom modrastom éterickom lesku
a liečivo na ľudskú vôľu pre dobré pozemské činy
spôsobujú dýchanie.

 

O joge <   cvičenia duše  <   späť