|
22 December 2025
Ako slávnostné jedlo tu ponúkam v jednom jedle dva neofyty:
Keď sa nejaká rastlina prenesie do inej časti Zemegule, je to nový začiatok novej epochy.
Quinoa na spôsob starých Inkov je tu centrálnou potravinou a pridá sa k nej z ďalekého Západu kukurica a červená fazuľa.
Naproti tomu svetelný koreň pochádza z Ďalekého Východu (Čína, Polynézia...).
Za premiestňovaním rastlín na Zemeguli je vždy duchovný impulz. Keď duchovný svet už nemôže priamo pôsobiť do ľudí, tak sa to začne diať prostredníctvom rastlín, rastlinného sveta v podobe jedla. Kde sú neofyty, tam sú aj noví pôsobiaci duchovia.

Na tanieri vidno potraviny v náznaku, len ako ukážka. Možno si niekto naloží oveľa viac quinoy, niekto dá prednosť fazuli, či surovej alebo listovej zelenine. Tu vidno svetelný koreň ako centrum záujmu.
Trojica významných druhov zŕn z Južnej Ameriky - quinoa, kukurica a fazuľa sa dá harmonicky doplniť výživným plodom avokáda (pôvodom zo strednej Ameriky), tiež vlašskými orechami (pôvodom zo Strednej Ázie, v stredoveku sa cez juho-východnú Európu dostali až k nám)alebo píniovými orieškami a dochutiť jarnou cibuľkou alebo pažitkou a tiež paradajkou, pochádzajúcou rovnako z Ameriky.
Stretáva sa tu na tanieri:
1. Ďaleký Západ amerického kontinentu, južná pologuľa, prastará kultúra Inkov
--- naproti tomu ---
2. kultúra strednej Európy, severná pologuľa, súčasnosť
--- a ešte do tretice ---
3. Východoázijský svetelný koreň, prastará duchovná kultúra Ďalekého Východu. (Čína, Polynézia...)
Je tu nejaké spojivo?
Fyzické a kultúrne vonkajšie podmienky sa v týchto zemepisných oblastiach a rozličných historických kultúrach veľmi líšia. No všetci žijeme na jednej živej Zemi, všetci sme tu ľuďmi, či sme Američania, Európania, či Východoázijci ... A práve to spájajúce, všeľudské je to duchovné, jednotné, hoci prejavy vo vonkajšom svete sú a musia byť polaritne odlišné.
Existuje nejaká spoločná "elementárna ľudskosť"? Niečo, čím sme si všetci rovní? Čo je prapodstatou všetkých ľudí?
Na tento všeľudský princíp poukazuje ponúkané jedlo.
Odrezaný koreň žiari
Kto konzumuje veľa koreňov, privádza silu do duše k procesom myslenia, jasný pohľad, koncentráciu a čerstvosť v hlave.
Korene podnietia aj zmyslové činnosti.
Svetelný koreň pochádza z Ázie.
Tvorba koreňa je z pohľadu pôsobenia éterov skutočne ako myšlienka, ktorá je vlastne pôvodne duchovná alebo slobodná, a ktorá sa teraz vorganizováva do formy (podoby) v Zemi.
Svetelný koreň vytvára v duši priestor pre prijímanie niečoho nového.
Kvalita svetelného koreňa sa pozná podľa intenzity žiarivosti svetelného éteru. Fyzicky sa to prejavuje predovšetkým jasnou bielou farbou na reze, ktorá netmavne.
Čím je táto rastlina taká výnimočná a podľa Rudolfa Steinera celkom nevyhnutná pre človeka súčasnosti a budúcnosti, aby správne prechádzal vývojom?

Fazuľa, kukurica a quinoa sú uvarené zvlášť. Na surovo je pridané avokádo, jarná cibuľka a orechy.
Avokádo ponúka viaceré možnosti, na aké formy ho nakrájať.
Fazule, kukuričné zrná, orechy a quinoa ostávajú vo svojich prirodzených formách.
Svetelný koreň netreba tepelne upravovať.
Keď jednotlivé suroviny navzájom pomiešame, vznikne zaujímavá zmes chutí.

Fazuľa, kukurica a quinoa sú uvarené zvlášť. Na surovo je pridané avokádo, jarná cibuľka a orechy.
Avokádo ponúka viaceré možnosti, na aké formy ho nakrájať.
Fazule, kukuričné zrná, orechy a quinoa ostávajú vo svojich prirodzených formách.
Svetelný koreň netreba tepelne upravovať.
Keď jednotlivé suroviny navzájom pomiešame, vznikne zaujímavá zmes chutí.

Korene na tanieriku
SVETELNÝ KOREŇ (Lichtwurzel) sa v kuchyni môže používať podobne ako zemiaky. No svojimi účinkami je jedinečný.
Obsahuje mimoriadne vysoké množstvo svetelného éteru. A preto zvyšuje kapacitu a kvality životných síl, čo má za následok liečivé pôsobenie na celé telo, aj na vzťah tela a vyšších článkov človeka.
Dodáva silu a buduje imunitu.
Jesť sa môže aj surový. Už v minimálnom množstve má vysoký účinok. Mám vo zvyku pridávať 1-2 krúžky do každého jedla.

Na obrázku je ukážka uvarených koreňov: mrkva, petržlen, zemiak (podzemná hľuza) a svetelný koreň.

Rudolf Steiner, iniciátor konzumácie svetelného koreňa v Európe: V duchu sa nachádzať, znamená ľudí spájať.

Existuje nejaká spoločná "elementárna ľudskosť"? Niečo, čím sme si všetci rovní? Čo je prapodstatou všetkých ľudí?
Na tento všeľudský princíp poukazuje jedlo, ktorého základom je trojuholník, kde dva vrcholy predstavujú polarity a tretí vrchol predstavuje to, čo je pre celé ľudstvo spoločné.
Jednotlivé tu uverejnené obrázky sa líšia usporiadaním surovín na tanieri. Niekde dominuje prísnejšia geometria, niekde ide skôr o zmiešanie, niekde je vložená myšlienka trojuholníka, niekde myšlienka spájania, niekde je strohá praktickosť, niekde je pridaná skôr ozdobnosť... Môžeme vnímať tieto rozdiely, ako usporiadanie jedla na tanieri ovplyvnilo celkový dojem a sily.

Heinz Grill: Vrchol trojuholníka tvorí vhodná myšlienka. Stúpajúce línie spájajú póly na vyvýšenej rovine. Trojuholník tak zobrazuje dynamiku utvárania obsahu.

KORENE
Svetelný koreň netreba šúpať, ani umývať, stačí otrieť od piesku.
Kto jedáva korene rastlín, privádza silu do duše k procesom myslenia.
Jedením koreňov rastlín človek získava jasný pohľad a čerstvosť v hlave.
Koreňové časti rastlín v strave podnecujú zmyslové vnímanie.

Quinoa na poli v Európe.
Quinoa je kultúrnou variantou bežne známej buriny mrlík. No mrlík je rovnako jedlý a výživný.

Svetelný koreň je liana. Pestujeme ho na oporách. Svetelný koreň vytvára v človeku priestor pre dušu a spôsobuje lepšie spojenie duše s telom. Z toho vyplývajú všetky jej liečivé účinky.
Pre výživu sa pestujú iba samčie rastliny (samičie nie sú vhodné, ba môžu byť aj jedovaté), kvitnú a nádherne voňajú.
Špecifikom pravého svetelného koreňa sú listy s bordovými okrajmi a výrazným žilkovaním.

Keď človek ide okolo záhona svetelného koreňa, môže cítiť, ako ho rastlina vníma.
Silná prítomnosť životných síl sa prejavuje aj schopnosťou rozmanitého postavenia listov... Môžu vyrastať po jednom nad sebou alebo po dvojiciach protistojne alebo aj v trojiciach.
Svetelný koreň sa pestuje ako dvojročná rastlina. Rozmnožujeme ho vegetatívne. Prvý rok sa sadia pacibuľky (vzdušné hľuzky). Z nich vyrastú malé korene, ktoré sa druhý rok na jar zasadia do špeciálne pripraveného záhona s riečnym kremičitým pieskom a na jeseň sa zbiera úroda mohutných koreňov.
Najlepšie je konzumovať svetelný koreň surový, bez umývania, len ošúchaný od piesku. Éterické sily sa zo substancie uvoľňujú už v ústach a ihneď sú pre človeka k dispozícii.
Liany svetelného koreňa sa v prvej fáze života extrémne popínajú nahor za svetlom. Po svätojánskom sviatku rastie oveľa viac podzemná časť, koreň. Pôsobí tu pudenie do hĺbky, do kremičitého substrátu pod zemou. Tam ukladá svetelný éter.
Vonkajším znakom pravého svetelného koreňa obsahujúceho sily svetelného éteru je jasne biely prierez, ktorý ani po zaschnutí nezmení farbu.
Veľká rozmanitosť tvarov a farebnosti listov svetelného koreňa je výrazom jeho neobyčajných životných síl. Rastlina je schopná enormnej živosti a tvárlivosti, ktorú vidno aj v schopnosti tvoriť rôzne postavenia listov pozdĺž stonky.