20. septembra 2025

Meditačný obsah č. 311

Teozofia má jedinečný charakter, ktorý sa rôznym čitateľom môže zdať snáď ako zastaraný a filozoficky nemoderný. Je to jeden z prvých spisov Rudolfa Steinera a nesie akési zhrnutie skúseností z pohľadu človeka na duchovný či duševný svet.

Keď teraz pozornejšie vnímame nasledujúce strany, tak napriek zložitým súvislostiam, by ste sa pri čítaní nemal zbytočne namáhať. Tentokrát ukončíme čítanie po dvoch stranách nasledujúcimi vetami, ktoré zároveň slúžia ako meditácia:

„Cítenie je tkaním duševnosti v sebe samej. Na tom, ako sa vpletajú pocity potešenia a nechuti do duševnosti, závisí to, čo sa nazýva blaženosť (spokojnosť, pohoda).

Prvá veta meditácie je pomerne kompaktná a ľahko zrozumiteľná, zatiaľ čo druhá určite môže spôsobovať omyly. Treba poznamenať, že potešenie a nechuť sú prejavy duše. Tak ako píše Rudolf Steiner, keď prevažujú antipatické, teda odpudzujúce tendencie, ktoré sú bez svetla a podliehajú egoistickým sklonom, tak vzniká nechuť alebo určité uzavretie v duševnej štruktúre alebo, ako to možno tiež vyjadriť, v bytostnom prejave duševnosti. Ak však prevládajú sily svetla, príťažlivosti, zdravej slobodnej schopnosti vnímania bez fixovania na egoistické chcenie, zvýši sa schopnosť sympatie a to je tá vlastnosť, ktorá v živote pocitov ohlasuje to spájajúce.

Každý človek má prirodzene daný pocitový život. Tajomstvom tohto života pocitov však je, že nemusí vždy závisieť iba od momentálnych emócií a vplyvov, ale je ovplyvniteľný ľudským rozumom a okrem toho cielenými predstavami, ktoré sa koniec koncov môžu rozvinúť na dobré ideály. Človek svojou kreativitou budujúcou vedomie musí city vytvárať a potom, keď sú celkom vedome skutočne vytvorené podľa ideálov, sú vždy sympatické. Bolo by nesprávne, keby niekto povedal, že u neho prevažujú temné sily, a teda antipatie, a že je nakoniec iba obeťou vlastnej náladovej mysle.

Meditácia má vo všeobecnosti za cieľ podporovať sympatické, na vzťahy zamerané a svetlé aspekty pocitového života a prekonať automatizované nevedomé procesy vo všetkých ich variáciách antipatie alebo úzkostnej, ústupčivej pripútanosti.

Poznámka:

Sedem stupňov duševného života, ktoré uvádza Rudolf Steiner, v najširšom zmysle zodpovedá 7 čakrám. Vzhľad energetických centier odráža duševný život v jeho podstate a vo vývoji kvalít. V tantrických náukách sa prvé centrum všeobecne prirovnáva k zemi, druhé k vode a tretie k vzdušnému živlu.

Nemalo by sa vychádzať z názoru, že by rozvinutá čakra vyžarovala nízke impulzy. Každé rozvíjanie čakier prináša do života sympatickú a vysokú spájajúcu bytostnosť. Antipatie pretrvávajú v čakrách iba dovtedy, kým sú úplne podriadené naprogramovaným, nevedome vykonávaným a egoisticky udržiavaným procesom. Napríklad, keď je vyvinuté 4. centrum, čo sa zvyčajne spája s riadnym presveltením 3. a 5. centra, inštinktívne impulzy uložené v 1. centre už nemôžu dominovať. Prevláda sympatia a vzťah k antipatickým tendenciám nadobúda radostnú progresívnosť.

Z uvedeného je zrejmé, že práve 5. centrum vo vývoji podporuje sympatiu a vo všeobecnosti potláča antipatiu pomocou dobrého tvorenia predstav. Rozvíjanie obsahov vedomia automaticky vedie k prekonaniu neaktívnych, ťažkopádnych a poviazaných štruktúr.

Pozri k tomu knihu: 7 sedmoročí a 7 čakier

meditácia č.310   <  späť   zoznam meditačných obsahov  vpred   >  meditácia č.312